Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

torsdag 12 december 2013

Ljusstake 12 Ett litet, rött paket med vita snören...

Så var det dags att plocka fram dom gamla hederliga, röda ljusstakarna. Sådana som jag införskaffat på loppisar under åren. I mängd, faktiskt...
Dom är så rejäla och rustika. Underbar färg och passar in överallt. Ingen God Jul utan dessa röda ljusstakar det är en sak som är säker.
Så har jag producerat röda paket i massor. Jag har vikt askarna på ett superbt sätt, virkat röda hjärtan på ett alldeles enastående unikt sätt, plockat ned några läckra godisbitar utan att ens frestas det minsta av att ta en smakbit (nåja...).

 
På med locket och så vira runt med fina band. Ser riktigt "aptitligt" ut faktiskt...
 
En korg kommer lastad...med vadå?...jo, med fina, små, röda paket med vita snören...

12 kommentarer:

  1. Kulljusstakarna är julljusstakarna no. 1....Pilligt att göra paket , men fint blev det och "gotta" i gör inte saken sämre....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter den tolfte asken gick vikandet som en dans...tänk vad man kan lära sig...tills nästa gång man ska göra askar då har man redan glömt bort hur man gjorde...men så är det ju alltid...för mig alltså...

      Radera
  2. Snyggt!!! Jag är extra svag för röda kulljusstakar:) Små fina röda paket du fixat. Ha en fin fredag och lucia / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, röda saker är ju snyggt...tycker jag...också...

      Radera
  3. Kul-ljusstakarna är fina, de påminner om gamla tider.........fint med lummer runt handtaget..........

    Trevlig Advent!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju alltid pigga upp saker och ting med något från skogen. En liten granriskvist, lite enris eller som här då lummer...och så då inte att förglömma tallkottar...

      Radera
  4. Sådana ljusstakar hittade jag också på loppis. Blev så glad. Kommer ihåg att min mormor hade sådana. Men de gick nog till missionsförsamlingens auktion. Det var mycket gammalt och fint som gick dit då hon flyttade in på ålderdomshemmet...som jag kan sörja idag ... 40 år senare.. men då begrep jag ju inte bättre :-) Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det ju, när man var ung brydde man sig inte särskilt mycket om saker och ting. Särskilt inte om gamla saker. Men det har ju kommit mer och mer ju äldre man blir...nu är man ju nerlusad av loppisfynd och arvegods...vilket känns rätt trevligt...

      Radera
  5. Har också sådana röda, fina kulljusstakar - måste alltid fram till jul :)
    Några små röda paket med virkade hjärtan och annat smått och gott... det har jag däremot inte. Mitt tålamod skulle aldrig klara det.. men fina är de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det, var det inte Du som sytt den där korsstygnsvepan?

      Radera
    2. Jo... men på den tiden hade jag bättre tålamod... den och en jullöpare är nog det enda jag gjort i den vägen... och det lär nog inte bli något mer :)

      Radera
    3. Kanske kunde bli Ditt nyårslöfte? "Under 2014 kommer jag (ja, Du, menar jag) att sticka två par raggisar och knyppla en spetsduk"...vore inte det nåt, så säg...

      Radera