Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 28 september 2013

Den gamla vävstolen...

Så hade turen kommit till den gamla vävstolen på Lilla stugvinden. Varken Lilla gummann eller jag kunde dra oss till minnes när det vävdes i den senast men det måste ha varit Faster Vera som vävde trasmattor. Nu skulle dock schabraket monteras ner och bäras ut.

Bommar, lattor, trampor plockades ner och lades i en prydlig hög vid den gamla skorstensmuren för senare bortforsling.


Muren som tydligen blev upprustad 1916 står fortfarande.
 
 
 Interiör från vinden.
 


Trådrullar på rad...
 

Enkelrulle lämplig att hänga sin bonjour på, om man nu mot förmodan skulle äga en sådan.


En förstklassig journalist på besök? eller bara vanlig jäst?

 
Här har besiktningsmannen år 1896 sagt sitt om huskonstruktionen på Lilla stugan  "Mycket dåligt gjort". Kanske något att lämna över till  Fuskbyggarna.

4 kommentarer:

  1. Har också kastat en del av farmors vävstol...dels så väver jag inte och så var den sned och vind......men...sittbrädan gjorde jag en hylla av...stora "rullen" står tjärad med soluret på toppen ute i trädgården.....en del pinnar är kvar...bra att ha.....det var ju rejäla don förr i världen.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår vävstol får mellanlanda på logen tills vi hittar den ultimata vävstolsplatsen. Vi tror inte riktigt på att vi kommer att hitta platsen men hoppet finns kvar.

      Radera
  2. Härlig loge!
    Längtar till jag får "min" vävstol jag fått av mamma hemfraktad från norr......men jag har inte heller någon plats att ha den....så väntan kanske inte gör så mycket ändå:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi en vävstol uppsatt och redo. Det är bara att röja en väg fram till vävpallen. Det har ingen orkat göra ännu men snart så kommer bomslagen att höras långt ut i bygden och mattorna liksom ringla sig ut ur vävstolen...

      Radera