Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 29 april 2013

Mossigt värre...

Jag tycker att det är dags för den svenska mossan att få ett ansikte. Man har alltid spottat, sparkat och utpekat mossan som värdelös. Ful. Och fullkomligt oacceptabel. Men vi måste tänka om. Alla löper omkring och krattar mossa, använder mossbekämpningsmedel och begagnar sig av värsta mossrivarna. Och nu undrar jag bara varför?

Vi tycker om mossan. Nästan 87% av vår gräsmatta hemma på gården består av mossa. Och vi är både nöjda och tacksamma. Mossan är ju grön, mjuk och man behöver ju heller aldrig klippa den. Kan det bli mycket bättre?


Vi har stora grönområden. Utan att skryta. Snarare tvärtom. Fast vi får nog skylla oss själva. Vilka normala människor klipper runt dynghögen till exempel? Egentligen borde man väl låta delar av den öppna marken växa igen. Kanske som små fina blomsterängar där man kan flanera i tidig morgonsol i fingummistövlarna, i den skira sommarklänningen med en korg med midsommarblommor över armen och bara se vacker ut. Precis som man ser i tidningarna. Slår man sedan den ängen med lien kan man få fler och finare blommor med åren. 

Problemet är att jag inte kan slå med lie på ett godkänt sätt. Jag rycker av grässtråna. Pappa Anders och Mamma Gertrud kunde slå med lien så det stod härliga till. Lugnt och metodiskt. Följsamt och effektivt. Men jag rycker och rycker med lien och hoppar och skriker när det inte tar sig.

Gräsklippning genom tiderna ser ut som så. När vi var små körde vi runt med en vanlig handjagare. Slet som djur med den över stock och sten. Det var inte alls ovanligt att man fick köra fram en bit, backa och köra fram igen för att få av gräset. Och inte bara en gång, kanske både två och tre och fyra gånger. Klippningen tog många, långa timmar.

Så köptes det en riktigt motorgräsklippare. Va, en sådan modernitet på vår gård? Jo, minsann. Mamma Gertrud gick så gott som hela dagarna med den klipparen. Hon blev en hejare på att byta olja också. Jag som inte ens visste att man måste byta olja på en simpel gräsklippare. Jo, det borde man, tyckte Mamma, och jag kan slå mig i backen på att det inte gick en vecka mellan gångerna.

Så kom mågarna till gården och hade teorier om att det absolut behövdes en självgående maskin och javisst, det hamnade en sådan tingest även hemma hos oss. Nu blev gräsklippningen som en ren och skär dröm. Man kunde gå där bakom klipparen och filura och tänka på nåt helt annat. Politik, ryskt hantverk, olika doktorsavhandlingar, Världsnaturfonden eller sånt, ni vet. När man äntligen vaknade till liv och slog av motorn insåg man att gräsmattorna varit färdigklippta för länge, länge sen.

Den senaste gräsklipparen går med en sådan hastighet att man får springa allt vad man kan för att hinna med. Utmärkt, då slår man två flugor i en smäll. Ja, gräset blir klippt och man får dagens motionspass utan att man knappt fattar det över huvud taget.

Nu fasar jag bara för att gubbarna ska släpa hem en sådan där åkgräsklippare. Men det säger jag bara, då är gränsen nådd. Ingen åkgräsklippare kommer hem till gården. Och det med basta...

7 kommentarer:

  1. Jag är ingen som tar bort mossan i gräsmattan , älskar att gå den, den är så mjuk:)
    Ha en underbar valborg!!

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att det finns fler som kämpar för mossans framtid! Tack det samma! Med Valborg alltså!!

    SvaraRadera
  3. Här i Mariehem är mossan mycket välkommen! Precis som du skriver, så är den mjuk att gå på och håller sig under klipphöjd. Grön och grann! Vad kan man mera önska!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart tänkt!! Men Du, jag har letat efter det där isoleringsinlägget. Hittar det inte.

      Radera
    2. Har så dåligt med tid för bloggvärlden just nu. Bråda tider i trädgården.
      Här finns inlägget om Ekofiber.
      http://skanegard.blogspot.se/2012/09/en-varmande-kappa.html

      Radera
  4. Neej nu protesterar jag! Mossa i gräsmatta är då verkligen inte vackert! Ja, på en bondgård är det väl ok, men så här som vi bor i samhälle- neej, då är den gulgröna mossan inte en vacker syn. Suckande har jag tittat på "grönskan" och överväger starkt att inköpa en så där liten gullig självgående. Ett ständigt gående över tomten ska vara bra och jag ser där jag vandrar i jakt efter snäckor o bruna sniglar där trivs inte mossan, fast det blir mer som en stig i kanterna av rabatter o runt buskar.
    Hemma då jag var barn betade kalvar i trädgården. Senare slog pappa med lie och gav till djuren. En handjagare inskaffades på min systers inrådan och vi stretade och jobbade med denna några år. Kanske pappa tyckte det såg bra ut på gräsmattorna för sen kom den ena efter den andra klipparen med motor till gården. Tror han tog över uttjänta klippare fixade med dem- ett ständigt brummande, för som hos er fanns ytor att klippa. Mamma såg jag ALDRIG köra en klippare- ingen mamma Gertrud alltså.
    Få se om en liten självgående bosätter sej här (de är ju så söta- inte väsnas de heller) men först måste det dräneras sista åren har bara blivit allt våtare. Mossen utanför har avverkats och då började gräsmattan bli vattensjuk.
    Kerstin

    SvaraRadera
  5. Sådana där små, gulliga självgående saker måste man gå på valpkurs med sådana månntro? Eller hur får man dom åt det håll man vill? Mamma Gertrud körde inte bil, inte traktor och när hon provade att köra den gamla mopeden körde hon rätt in i lagårdsväggen. Nej, hon kunde cykla och så sköta gräsklipparen. Inte illa tycker jag...

    SvaraRadera