Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 30 juni 2018

Från gardin till fräsig omlottkjol...

Jag är ju en sån som inte ofta köper nya kläder. Nej, jag köper på loppis, ärver från barn och vänner och syr om för att förnya min garderob. Och nu har jag uppfunnit en kjol som passar alla oss i den lönnfeta föreningen. Ja, ni kanske vet, man är smal som en sticka på morgon och sedan allt eftersom dagen går så fyllnar man till riktigt ordentligt. Ja, inte blir berusad direkt utan det att magen växer och när väl kvällen kommer så ser det ut som om man är i grossess.


 

Jag letade upp en gardinkappa, ur Kulturtantens gömmor, med ganska trevligt mönster och inte alltför trådsliten. Plockade fram några knappar och virkade som en liten hälla av en bit garn. Så snörde jag om gardinkappan runt magen och mätte ut var knappen skulle sitta och sen kommer det smarta, jag måttade ut den andra knappen en bit längre ut så kjolen även skulle passa under den riktigt uppblåsta och lönnfeta perioden under dagen.




Jag sydde snabbt fast knapparna, monterade och nästade dit den virkade hällan så den passade runt knapparna och vips så var kjolen klar. Skulle nu Kulturtanten envisas med att sätta upp just den gardinkappan, så bort knapparna och hällan och så skulle allt vara som vanligt igen.

 

Men som sagt var, från gammal gardinkappa till en fräsig och ärtig omlottkjol på, låt säga en kvart...det är inte illa pinkat...


(dagen efter snörpte jag ihop ett par snofsiga kortbyxor av en annan gardin...det finns liksom inga gränser...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar