Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 30 november 2019

Dags för julbaket...



Så var det dags för lite julbakning.



Nu skulle minsann saffransbullarna rullas och pepparkakorna kavlas. Jag pytsade i jästen och margarinet och mjölken och mjölet och saltet och sockret...och så fick hushållsmaskinen göra jobbet. 



Degen jäste finfint, jag rörde ihop socker, smör och mandelmassa till fyllningen (här gjorde jag rejäla avsmakningar då man gärna vill kolla så inte smeten är förgiftad, hehehe) för att sedan kavla ut degen. Allt medan jag njöt av glädjen över att ligga så himla bra i tid med julstöket...saffransbullar, mmmmm, och hembakta pepparkakor mmmm...allt gick som smort liksom...



...tills jag uppmärksammade att saffransdegen såg onormalt blek ut. Tog av mig glasögonen och gnuggade mig i ögonen, men, nej, degen såg lika ämlig ut ändå. Gjorde rent glasögonen i tron att några smöriga fingrar råkat kleta på glasen och liksom försämrat sikten...men nej, degen behöll sin hopplösa färg.



Det var då jag råkade få syn på saffranspaketet liggandes bredvid bakbordet. Typiskt! Jag brukar ju alltid glömma nåt i baksammanhang eller göra något tekniskt fel men att glömma saffranet i saffransbullarna det var väl ändå det grövsta. Det konstiga var att dessa "misslyckade" bullar hade en strykande åtgång ändå...

8 kommentarer:

  1. Visst är det typiskt. På att igen bara!
    Ha en fin advent
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Nam, nam... vakker med en kopp kaffe :-)))
    Herlig julbakning... jeg elsker... jeg baker i dag Advent-
    kake :-))
    God advent. Hilsener fra Viola

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tittar in för att önska Gott Nytt År, samt berätta att jag numera har bloggen på en ny domän ifall andan faller på och ni vill titta in.
    Kramar på er
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Så länge sedan jag tittade in hos dig. Genast får jag samma mysiga känsla som tidigare. Din humor går verkligen hem hos mig.
    Känner igen det där med glömda ingredienser...alltför väl.
    Nu orsakade ju inte glömskan någon katastrof precis. De ser jättegoda ut. Blir rätt sugen på att baka sådana där kaffebullar till att trösta oss med i karantänen. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga som det är, vi är inte särskilt aktiva inne på bloggen nu för tiden men vem vet, kanske vi kör igång igen...Ha det så bra!!!!!

      Radera