Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 1 augusti 2015

Växtförädling när den är som bäst...

I trädgårdssammanhang så ympas, avlas och förädlas det så det står härliga till bara för att få bättre, snyggare, godare och mer givande grödor. Under åren så har ju till exempel tomatsorterna utvecklats så till den milda grad. Vanliga hederliga tomater blev till bifftomater som blev till plommontomater som blev till körsbärstomater som blev till druvtomater som blev till...

Men vi hemma på logen är inte sämre vi heller. Vi har nämligen gått ett steg längre och avlat fram, hör och häpna, ärttomater. Jojo, så kan det gå. Och dom är till och med gröna, ärttomaterna. Hur vi gjorde? Ingen aning men det kanske beror på den kalla och solfattiga sommaren. Här ska det plockas gröna ärttomater dag som natt.


Men det slutar inte med det heller. Någon som minns min krukodling från tidigt i somras, då jag fick ursnygga krukor att växa fram ur den myllade jorden. Nu har den odlingen förädlats och blivit till liksom uppstammande växande krukor...


...vad tycks...

7 kommentarer:

  1. Men vilka originella odlingar ni ägnar er åt hemma på logen! Ärttomatena ska bli spännande att se vad ni ska göra med :-) Den där lilla "stegen" - vad är det för något egentligen? Den är ju för söt! Den har ju varit med på bild tidigare tillsammans med andra roliga och fina saker i trädgården. Om man får vara lite nyfiken... Kram och ha en fin kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Kulturtanten och jag har varsin, eller rättare sagt jag snodde en för henne, men vi har absolut ingen aning om vad det är för små "stegar". Vi skulle bli överlyckliga om nån bara liksom råkade veta vad det är...fortsatt trevlig helg på Dig...

      Radera
  2. Ärttomater *fnissar gott* va ärtigt...!
    Jag tänker inte så mycket på smaker, utan det smakar, det som det smakar...av tomater och sånt...men så fick jag några tomater, plockade i ett växthus...inga köpta i affären alltså...och oj, en sån smakskillnad...nu förstår jag, hur gott det också kan vara :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt sant, hemmagjorda tomater är så himla goda...förra sommaren lyckades jag verkligen med min simpla tomatodling fast då var det faktiskt fråga om körsbärstomater...

      Radera
  3. Så spännande med ärttomater! Smaken kanske blir mer koncentrerad? Ska sedan bli spännande att höra hur de smakade. Hemodlade tomater brukar alltid smaka så mycket bättre än köpta. Fin söndag till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag undrar verkligen hur dom kommer att smaka. Tror dock inte att dom blir särskilt smaskiga faktiskt kanske mer en bitter grässmak. Men man får vara glad för det lilla. Jag skickar en solig söndagshälsning till Dig...

      Radera