Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 8 september 2015

Ett uppfriskande ryggskott...

Häromdagen vaknade jag med en rygg som smärtade oerhört vid vissa positioner så jag lullade omkring hela den dagen och fick absolut ingenting gjort. Nästa dag var likadan och jag tänkte till och med tacka nej till tantträningen. Men så talade jag mig själv tillrätta och sa pedagogiskt och snällt att ett par timmars promenad kommer att göra susen för en trög rygg. Och visst, direkt efter den raska promenaden så kände jag mig betydligt smidigare och trodde att jag nästan var bra...men man ska aldrig ropa hej....


För nästa dag så var det oerhört tungt. Vacklade lidande runt i stugan stönande och stånkande. Valdemar gav pigga och hurtiga tips. Typ: "Släng med armarna från sida till sida!" eller: "Var inte så stel i axlarna utan tänj ut ordentligt!"



Nu blev jag lite förvånad. Hur kunde han ge mig order om uppmjukande rörelser? Han som direkt efter bara ett litet håll i sidan genast kastar sig i bilen in till stan för att få helkroppsmassage. Men jag tänkte så klart att klara upp det hela själv. Hela sommaren hade jag ju faktiskt fullkomligt struntat i motion och nyttig mat, nej, tvärtom jag hade slafsat i mig mer och mer och magen blivit stor och liksom levde sitt eget liv. Magmusklerna var synnerligen diffusa för att inte säga definitivt obefintliga.


Nu  börjar jag dagen med en kvarts uppvärmande promenad och kör sedan alla möjliga slags träningsövningar. För magen och ryggen och höfterna och benen. Likaså på kvällen och då ligger jag dessutom en stund på den varma vetekudden.

Ryggen blir bättre och bättre och dra på trissor, häromdagen kände jag till och med av magmusklerna. Hur ofattbart det än låter. Så jag vill nog faktiskt påstå att ett litet ryggskott då och då piggar verkligen upp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar