Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 8 februari 2016

Årets allra första...

...förkylning som har fått mig totalt däckad...

Men det är väl bara att göra som dom säger på TV-reklamen. 



Vila, vätska och kärlek och en och annan Alvedon om det behövs.



Första gångerna jag såg reklamen hörde jag, min hörsel börjar att avta om man så säger; "man ska vila, vätska och järnek"!!! Kära nån då, den är väl giftig...



Så nu ligger jag här hemma och inmundigar vatten, halstabletter och en och annan Alvedon... Atjoo prosit på er alla, både friska och sjuka därute...

6 kommentarer:

  1. Nä, skippa järneken och fokusera på vila, vätska och kärlek.....den kombon tror jag på :)
    Varma kryakramar kommer här!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ops, sånt händer i de bästa familjer, prosit!
    VVVV, Värme, Vila, Vatten och Vänskap med tillägg av mormors huskur, eucalyptus tabletter i varm mjölk och oleum basileum på kudden sedan bara att vänta. Passa på att bli uppassad, prosit!
    Krya på dig!
    Kram från Elisabeth som hade vägen förbi igen och hälsar till er alla hemma på logen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölk med eucalyptus som var så gott, man kanske skulle göra sig en sådan drink...

      Radera
  3. Hoppas att det går fort över. När du har piggnat till igen, så är mitt tips; Stärk immunförsvaret med D-vitamin.
    Det ska inte vara någon fjuttig dos utan minst 4000 ie per dag hela tiden när solen snålar.
    Här har jag kopierat ur ett nyhetsbrev om kost.
    "D-vitamintillskott. Vad och hur mycket?
    Förslag på lagom dos vid solbrist:

    Vuxna: 2 000 – 5 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer)
    Barn under 10 år: 1 000 E dagligen (stöd hos ungdomar / nyfödda)
    Ibland skrivs mängden i mikrogram (µg). 1 µg D-vitamin = 40 E.
    2 000 E motsvarar alltså 50 µg.

    Vilken dos är bäst för dig? Förslag: Om du är en stor man, ta 4 000 – 5 000 E dagligen. Om du är en liten kvinna så lär 2 000 E räcka långt, men 4 000 E skadar inte."

    Kram från Märit

    SvaraRadera