Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 18 mars 2014

Broderi, brodera, broderallanlej...

Mycket smått och gott hamnade på Valdemars lott när han och Brodern delade upp saker då Polismästaren flyttade till vårdboendet och inte fick plats med allt i sitt lilla rum.
Ett axplock ur Maj-Britts linneskåp, Polismästarens framlidna hustru tillika Valdemars Mamma. Det märks att hon var sömmerska. Här en broderad paradhandduk.


Här en oval brickduk broderat i rött med knypplad spetskant. Välstruken så till den milda grad att man lätt kunnat skära sig på vikningarna. Alla smådukar var ordentlig inrullade på papprullar klädda med fint papper eller folie och så sammanknutna med sidenband. Alla dukar omsorgsfullt manglade. Som en total kontrast mot mitt så kallade linneskåp.


Broderad stor kaffeduk. Ett måste vid sommarens alla kafferep i syrenbersåer, på altaner, punchverandor, pergolor och farstukvistar.



Ja, se, tacka vet jag kråkspark, skatbon och lånta fjädrar...

8 kommentarer:

  1. Underbart arbete hon utförd på de dukarna!
    Skatta er lyckliga att ni har de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är roligt med gamla och fina dukar. Särskilt när man vet vem som gjort dom...

      Radera
  2. Tänk vilket arbete det la på linneskåpet förr, idag går vi till Hemtex och köper de vi skall ha.............

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte krusar vi några örngottsband eller manglar lakan i parti och minut heller...

      Radera
  3. Åh, jag som är "dukoman" faller i trance för de där dukarna! Dukar är min stora passion. Mitt stora ärvda linneskåp är absolut proppfullt av dukar - mestadels inhandlade på loppisar och dylika ställen. Vet att jag aldrig kommer att få tillfälle att använda alla, men kan inte låta bli att handla när jag ser skatterna på loppisar.
    Hemvävda stora vackra linnedukar och fint broderade dukar - de går bara inte att motstå!
    Känner att jag har tittat in alltför sällan, men det verkar inte vara ert barndomshem som ska säljas i alla fall.
    Ha det då bra bland hinkar och skurborstar. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte vårt barndomshem som ska säljas det är Valdemar som ska sälja sitt hus för att flytta hem till lilla mig i Lilla stugan. Med övervåning, undervåning och källare så kan det rymma en hel del grejer, vilket det också gör. Men faktiskt också en massa intressanta saker...men huga vilket jobb...

      Radera
  4. Fina broderade dukar... vilket hantverk! Har ärvt några gamla fina, men använder dem sällan...
    Mitt linneskåp är en ren katastrof om man jämför t.ex. med farmors eller mormors... inga krusade örngottsband... inga röda sidenband runt varje set med ett under + ett överlakan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man har nog lite att jobba med för att bli lika noga som våra förfäder...när jag tänker efter så har jag inte ens ett linneskåp...får börja med att ordna fram ett skåp sedan faller nog allt alldeles naturligt...hehehe...

      Radera