Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 6 mars 2015

Gummanns lilla rosa...

Varje morgon i ottan så har jag min legala datortid. Det är då Valdemar ligger och snusar och sover och jag har långa, härliga gryningstimmar i mitt eget alldeles, utomordentligt trevliga sällskap. Då surfar jag runt på olika bloggar och letar upp pigga tips, recept, kloka ord och allmänt glada tillrop.



Jag har tidigare noggrant noterat alla intressanta saker på lappar, baksidorna på olika tidningar, på kvitton och andra skrivvänliga underlag som raskt tappats bort av olika anledningar. Så bestämde jag i all hast att inhandla en liten anteckningsbok för att på ett metodiskt och praktiskt sätt arkivera alla intressanta nyheter.



Här finns tips på trädgårdsbloggar (vad skulle det egentligen tjäna till med mina ogröna fingrar, kan man tänka), receptbloggar (som om jag kunde laga god mat, va?), inredningsbloggar (jag som bara har halvruckliga möbler) och så pigga bloggar och så där lite halvdeppiga bloggar. Allt detta i en härligt osalig blandning.



Jag noterar också förslag på spännande böcker, filmer och radioprogram. Yogaövningar där jag ordentligt beskriver i ord hur man ska bete sig men också gör små trevliga, skojsiga illustrationer för att förtydliga budskapet. Minnesanteckningar om uppiggande talesätt eller ordspråk, utifall man någon tung dag behöver ett ord på vägen.

Valdemar har också krafsat ner viktiga rön i boken. Till exempel hur man kaklar på bästa sett och hur man sågar brädor och lister efter absoluta millimeterangivelser. Förresten så undrade många hur det gått med Valdemars svåra skavsårssjukdom och jag kan bara säga att han är på bättringsvägen men måste också tillstå att hans hosta, tråkigt nog, har satt fart igen. Men det har sina fördelar också, faktiskt. Idag när vi kom ifrån varandra på den stora ICA-affären så kunde jag snabbt lokalisera honom tack vare hans karaktäristiska hosta. Det finns inget ont som inte har något gott med sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar