Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 13 december 2014

Mössens julafton...

Härom dagen läste jag i Noton Music´s blogg (se vår blogglista) om deras råttinvasion i skafferiet. Jag skrockade roat för mig själv och tänkte att det var minsann länge sedan jag hade haft besök av några möss. Ja, det var nog ända sen jag hörde den där monstruösa bautaråttan som släpade runt på saker fram och tillbaka på vinden, hela nätterna faktiskt. Det var ju förra hösten innan vi hade rustat upp vinden. Jisses, vad rädd jag var då men sedan dess har det varit lugnt på råttfronten så jag satt där i köket med en kopp starkt kaffe och log i mjugg - råttor i skafferiet...hehehe...


Jag skulle inte uttalat dessa ord  "det var minsann länge sedan jag hade haft besök av några möss..." eller om jag åtminstone hade knackat tre gånger i det rangliga köksbordet och sagt: "Peppar, peppar, ta i trä..." men det hade jag ju naturligtvis inte gjort.



För redan nästa dag när jag öppnade bakluckan på bilen för att rota fram något, minns inte exakt vad det var, då blev jag genast varse om att en, eller möjligen fler, möss hade besökt kofferten under natten. Detta kunde strimlade pappersbitar och viss spillning vittna om. Kunde det kanske bero på alla mina återvinningspåsar som jag alltid glömmer att tömma varje gång jag är i stan och som nu nästan helt ockuperat hela bagageutrymmet? Var det månne dåligt ursköljda yoghurtförpackningar, brödsmulor från knäckebrödspaketet eller gamla ostpåsar som lockade? Eller är det måhända bara snart dags för mössens julafton?

Men så sant som det är sagt, skrattar bäst som skrattar sist...
fast det bör väl tilläggas att vissa nere i byn åker runt med stora råttbon placerade under motorhuven...men där kan man väl inte räkna farten i hästkrafter heller...eller...

4 kommentarer:

  1. Får rysningar, gillar inte möss och råttor......även om dom är lite söta......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg i barndomens ljuvliga dagar när hela, norra delen av byns karlar samlades på logarna för att slå ihjäl råttor...med bandyklubbor...det var lite av sport med det...kanske inte helt nice men så var det på den tiden...nu för tiden ringer man bara Anticimex och vips är råttorna borta......

      Radera
  2. Hahaha, mösskrafter! Jag tror det kanske kan vara samma musfamilj, tror de stack härifrån med en väldig fart efter uppträdet I köket häromsistens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anade nästan det ,ja, att jag fick ta över Dina möss...fast dom hade det bättre hemma hos Dig, för vad skulle man ta om man fick välja? Ett proppfullt skafferi eller tomma, gamla kartonger...

      Radera