Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 11 december 2013

Ljusstake 11 Stjärnljusstakar


Idag rev jag ner allt på stora hyllan. Länge sedan det blev städat där minsann. Det kunde dammlagret vittna om. Ner med skräpet. Dammsuga och torka. Oj, vad fint allt blev när det blev dammfritt.





Pappa Anders fina häst som han gjorde i slöjden, margarinlådan som tjänat som spiklåda under många, långa år, mitt röda, fina syskrin, Farfar Hermans gamla matsäcksbunke och så lite smått och gott...

Ett tag var jag som galen i sådana där folkdräktsgubbar och så dom fina röda stjärnljusstakarna.
Oj, spiklådan blev till en liten hylla med lite av varje...så blev det julstädat i den vrån...tack för det!

8 kommentarer:

  1. Så bra den gamla lådan blev som en liten hylla! Skoj när saker kan få lite olika användningsområden! Jag blir lite nostalgisk över mattlummern. Det skulle mormor ut och plocka varenda jul. Sedan bands det runt kökslampan med röda band.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, är det trevligt med lummer. Tråkigt nog är det glest med sånt i våran skog så man får söka med ljus och lykta...

      Radera
  2. Har alltid plockat lummer och pyntat ljuskronan i taket, men de säger att den är fridlyst...........så fint.....

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det går speciella lummervakter i skogen så här års. Inte har jag sett någon men man kan aldrig vara för säker...

      Radera
  3. vilken underbar låda . Tänk va bra det är att få det stadat i bland .
    Må så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Städning är inte mitt bästa ämne om man säger så, men man kan ju inte vara bra på allt...

      Radera
  4. Det enkla är det vackraste... såå fint det blev med margarinlådan som hylla :) Bara älskar den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är också synnerligen svag för gamla margarinlådor...skulle gärna vilja äga några fler...

      Radera