Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 18 december 2013

Ljusstake 18 Mässings igen / Mora och Skultuna

På allmän begäran så visar vi fler mässingsljusstakar.

Dessa ljusstakar ser likadana ut i sin utformning men läser man så står det Mora under den lilla ljusstaken medan den stora är märkt med Skultuna. Den stora ljusstaken har alltid funnits i vårt barndomshem. Ett arvegods som heter duga.

På tidigt 60-tal, ja, nu rör det sig så klart om 1960-talet, så begav sig Farmor Hulda på bussresa till Mora. Där köpte hon två exemplar av denna lilla mässingsljusstake. En till mig och en till Kulturtantssystern.

 Som av en händelse så råkade jag hitta den ena inne i gamla skåpet på vävkammaren. Tog för givet att Systern redan roffat åt sig sin mässingsljusstake så jag lade genast beslag på detta exemplar. Har fått för mig att dessa Moraresor var synnerligen populära på 60-talet. Systern och jag fick också fina prydnadsdjur, som hade inhandlats under en annan resa, och då i Mora-Nisses berömda affär. Jag tror att jag fick en räv och Systern en ekorre. Förmodligen var det en viss symbolik i den gåvan. Jag listig som en räv (eller möjligen jag hade en räv bakom örat) medan Systern bara roade sig med att klättra i träden och leta mat. Ja, så kan det gå...

8 kommentarer:

  1. Ni systrar verkar komplettera varandra och ha många roliga minnen ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är den sävliga och tröga och oroar mig dag och natt medan Kulturtanten far fram som ett jehu och är social och framåt. Men vi har många roliga minnen från barndomen. Och fler och fler kommer fram. Om det beror på att man med åren kommer ihåg mer från tider som varit än vad man åt till mat i måndags...eller om det kanske bara är en tillfällighet...kanske...

      Radera
  2. Det är ni och drottningen nu då som har ljusstakar från Skultuna :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, minsann har hon sådana? Undrar om hon brukar putsa sina eller om det faller på kungens lott...

      Radera
    2. Stadsministern och talmannen gav en.. hm i liiiite större skala.. i 70-års present häromdagen :-)
      Kungens lilla piga kanske.. vem nu det är...

      Radera
    3. ...han kanske har fler...att välja på alltså...nu höll jag på att skriva något alldeles opassande...tur att jag inte gjorde det...

      Radera
  3. Får nog börja kika i mina skåp... jag vet att det ska finnas några gamla stakar som nog behöver en putsning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad det tog åt mig i morse. Jag ställde mig och putsade fler ljusstakar...dom blir som nya...liksom...

      Radera