Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 2 december 2013

Ljusstake 2 Minne från klostertiden


Denna ljusstake kommer från min tid i klostret. Det var ganska länge sedan. En intressant och givande tid. Det lustiga var att det bara var munkar på det där klostret. Plus jag då. Visst låter det spännande?


Jag köpte en ljusstake där som ett litet minne. Plus massor av ljus som munkarna hade stöpt. Hur lång var min klostervistelse? Jo, mellan 13 och 16 en vacker vårdag...underbart är kort...

6 kommentarer:

  1. Skall den föreställa en fisk?

    Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajemen, en fisk är det. Inbillar mig att fisken är en andlig symbol. Eller också har jag hittat på det alldeles själv. Så brukar jag ju göra...ofta...

      Radera
  2. Nej då det är inget du hittat på själv... det där med fisken... http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/fisken.htm. Har nyss läst Dan Browns senaste bok. Och är nu helt besatt av symboler :)
    Var det möjligtvis Östanbäcks kloster utanför Sala du besökte? De gör väldigt fina ljus!
    Ha de Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, utanför Sala var jag. Skönt att det var sant det där med fisken. Tack för informationen. Borde nog läsa Browns böcker...

      Radera
  3. Spännande... och en väldigt fin ljusstake!

    SvaraRadera
  4. Ja, den är fin. Minner om en eftermiddag i lugn och ro med munkarna. Tråkigt nog har den börjat flagna av i färgen. Men det är väl bara att bättre på med lite sprayfärg...

    SvaraRadera