Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 15 december 2013

Ljusstake 15 den lilla svarta...

Tredje advent. Grått, regnigt och halt. Det blev en blöt historia när vi idag drog upp båten och högg årets julgran. Vid sjön hade bävrarna lekt rövare och fällt träd kors och tvärs över stigen...



Men båten kom upp... 

Vi fick leta länge efter den rätta granen, lång, smal och kraftig skulle den vara i år... Att leta julgran är inget man bara hastar över. Nej allt måste ske mycket noggrant och metodiskt...


För kort och vid...
 

För buskig och inte drömgransformad alls...
 
 
Inte heller den här granen blev godkänd. Kan kanske bero på den något skeva stammen... Hur skulle julgransfoten vara utformad?Denna grantyp skulle inte platsa i en Disneyjulfilm.


På den här modellen är problemet var ska toppstjärnan sitta? Ska den bara ligga uppe på eller... Till slut hittade vi granen men då hade redan mörkret lagt sig och det var för mörkt för att föreviga.

  
Efter allt granletande blir det till att tända adventsljusen och ha en skön söndagkväll. Det är bara att konstatera att vackra julgranar växer inte på träd...

14 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där med att få hem granen ;) Min man är riktigt sur när vi går hemåt efter ett antal timmar letande efter den perfekta granen ;) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mannen tar det ganska bra. Han bar yxan, sågen, två granar och släpade på en motsträvig hund. Själv bar jag på två åror eftersom vi kom direkt från sjön. När vi ändå var ute kunde ju vi ta julgran också... Jättejobbigt med åror i skogen! Inget att rekommendera...

      Radera
  2. Grankänslan måste vara rätt, det är bara så. Ett fasligt sjå är vad det är, men bra blir det!!

    SvaraRadera
  3. VA! Växer inte granar på träd...
    Då förstår jag varför jag blir utan en livs levande iår då :-)
    Ha dé !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av alla granar i skogen är det verkligen inte många som kan kallas julgranar... kanske mera barrträd...

      Radera
  4. Vilken tur för mig att jag inte tål gran, utan bara plockar fram plastgranen ur sin kartong;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter mycket enklare... inga barr i januari heller...

      Radera
  5. Jag ser ofta helt perfekta granar! Synd att de alltid står inne på villatomter :) Vi har varit lata de senaste 25 åren, samma plastgran får duga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...som ordspråket säger: julgranarna är alltid grönare på andra sidan...

      Radera
  6. Här är bekymret löst nu! Jag tål inte heller gran.
    En ny och fin plastgran är inhandlad i år. Den är tänkt att räcka resten av livet! Ja, undanstoppad för det mesta, men kärvänligt framplockad till 1:a Advent, så länge vi nu kan minnas vad advent är.... ;-)

    SvaraRadera
  7. Har inte plats för en stor... det blir en liten och så ett någon urna med granris... men äkta gran ska det vara för doftens skull :)
    Fin den lilla svarta som speglar sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog en liten gran som jag planterat i kruka. Liten och behändig kan stå lite var stans...

      Radera