Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 19 april 2015

Egoistisk mat...

Den veckotraditionella tantträffen hölls denna gången i Jäders bruk några stenkast utanför Arboga. Efter en 90 minuters härlig promenad på natursköna vägar längs Arbogaån så var det dags för att äntra herrgården för en ekologisk lunch.

Tantmaffian, fast utan Hella som var upptagen på annat håll och
så jag då som så vanligt var lite bakom...
Inne i den ekologiska lilla butiken blev vi informerade om både det ena och det andra. Vi blev erinrade om att man skulle inte bara äta, tycka att det är gott och bli mätta, nej, man måste äta sådant som gör gott för hela kroppen. Och förmodligen också för själen...


Alla valde så klart den ekologiskt vegetariska lunchen. Och jag säger bara det, tack för det valet. På tallriken hade bland annat detta lagts upp: råris med lite alger på, det var en lök och nässelröra, sötpotatis som man skulle doppa i någon smakfylld röra, surkål, sallad, morot och så det bästa av allt - hummus, det som jag fullkomligt ääälskar. Till detta serverades någon dryck som var synnerligen nyttig. Ja, det var en synnerligen god lunch...man kände sig så fruktansvärt positiv, hälsosam, glad och alldeles fullkomligt underbar...

Det var den här dagen som jag upptäckte kokosfettet på allvar. Detta otroligt välgörande fett som definitivt inte lagras i kroppen utan som tvärtom faktiskt ökar ämnesomsättningen. När jag kom hem så satte jag mig vid datorn och sökte mer information om kokosfettet. Man kunde äta av det, smörja in sig i det och dessutom ha det som hårinpackning. I en artikel stod det att man till och med kunde ha det som munskölj också men då skulle man, hör och häpna, gurgla i tio till tjugo minuter vilket låter oerhört arbetsamt så det hoppar jag nog över.



Jisses, det kommer att bli som en pånyttfödelse med kokosfett både invärtes och utvärtes. Och så då, som kronan på verket, ett helt genomfettigt hårsvall...

6 kommentarer:

  1. Låter som en trevlig förmiddag och den lunchen hade jag med velat ha, fast hhär har det idag blivit både egen sallad, egna tomater och pasta på ramslök. Kändes också lyxigt.
    Kokosfettet har jag också precis upptäckt. Jag kände förstås till kokosfett, men då till matlagning. Har verkligen blivit en favorit istället för de vanliga silikonspäckade fuktighetskrämerna.

    Nu funderar jag över vem som kan var du på bilden... Kan det vara du i blå jacka... eller är har du hamnat bakom kameran kanske...

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där ramslöken är jag väldans intresserad utav. Mig veterligt finns det inga mängder av sådana hemma i våra Västmanländska trakter. Tråkigt nog fastnar jag nästan aldrig på bild men jag trivs rätt bra med att vara lite bakom...

      Radera
  2. En gång i tiden fick jag lära mig att kokosfett var farligt! Eller iaf väldigt onyttigt. Tänk vad allting svänger hela tiden! Trevlig dag ni verkar ha haft!

    Nu har jag googlat runt på problemet med kommenterIngen på min blogg, att kommentarerna försvinner. Jag hittar inga kloka svar på problemet så jag har ingen aning om vad det kan vara:-( Nånstans stod det om att det var olika beroende på vilken webbläsare man använde... Ja klokare än så blev jag inte denna morgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kämpa på med kommenteringen. Har man tur kan man få iväg kommentaren efter 3-4 försök men jag ger inte upp...

      Radera
  3. På -70talet smörjde man in sig i någon olja som osade kokos och den var tydligen hälsosam för man var smal som ett streck då......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, det har jag inget minne av. Men man borde ta alla chanser som finns. Kanske man få till en härligt smäcker kropp lagom till badsäsongen...

      Radera