Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 21 april 2015

Nybyggt insektshotell...

Jag slog på stort och skapade ett insektshotell. Nåja, jag hittade inte på det själv utan snodde idén helt rått från Lantliv trädgård och sparade därmed hundratals kronor. Och inte gjorde jag så mycket själv heller om sanningen ska fram. Jag lämnade nämligen ritningen till min ständiga vapendragare Valdemar och vips så var det klart.



Fem rum finns att hyra. Alla med olika inredningsstil. Rustikt. Luftigt. Träsmak. Kottigt. Stentufft. Det finns något för alla...

 
Fast egentligen så förstår jag inte varför jag lägger ner sådan tid och kraft på att göra något sånt här. För handen på hjärtat, hur gick det förra året?

 
Hur många humlor flyttade in i mina humlebon förra sommaren? Inte en enda. Hur många bin installerade sig i den ombyggda fågelstugan, månntro? Absolut ingen. Maken till bortskämda flygfän får man leta efter...

12 kommentarer:

  1. Kanske felet är att det kallas hotell? "Har vi inte ekonomi för" kanske de tänker och flyger vidare. Bi-lliga och bra bostäder kanske? Hur som helst, jättefina! De kanske behöv lite tid för att fatta bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nåde dom om dom ratar våra små hus i år också...då ska dom få se på andra bullar...

      Radera
  2. Ha. . .ha. . .kanske kan du kalla det "bread and breakfast" istället då kanske någon humla eller bi stannar till. . . .!!! Och får en mumsig blomma till frukost!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är också att insektshotellet skulle placeras så att det är morgonsol och kvällssol med ordentlig skugga mitt på dagen. Någon sådan plats har vi faktiskt inte. Får filura ut nåt...

      Radera
  3. Jättesnyggt, snacka om curlade insekter. Här erbjuds det några torra solrosstammar att bo i och de får minsann nöja sig med morgonsol.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min enda önskan är ju att åtminstone någon liten insekt flyttar in...

      Radera
  4. Wow sånt vill jag oxå ha!!! Ha det gott. Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att det blev riktigt bra. Faktiskt...

      Radera
  5. Ååååhhhh, såna tittade jag på i något reklamblad som kom....färdiggjorda och inte alls lika charmigt som din lilla länga! Även om det inte kommer några gäster är den ju så dekorativ bara som den är :)
    Tack för din kommentar hos mig! Då fick jag ju möjligheten att hitta hit och jag lovar att jag kommer att återvända!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi spikat upp hotellet på vedbodgaveln så nu är det bara att hålla tummarna...

      Radera
  6. Svar
    1. Ja, den ser helt okej ut där den hänger på vedbodgaveln. Jag tänkte sitta därunder någon dag för kontrollera att det verkligen flyttad in någon där. Kan bli en lång dag...

      Radera