Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 10 april 2015

Grus grus...

Vårsolen är här! Tack och lov för längre och ljusare dagar. Men det ena ger det andra. Det är nu man blir varse att man inte har putsat fönstren på länge, länge...

Såg på tv härom morgonen och lärde mej att man ska inte putsa fönstren innan gatan är rensopad på allt grus. Ingen sopmaskin så långt ögat når bara att luta sej tillbaka, mumsa på pralinerna och läsa vidare i tjockromanen man just börjat på...

Då dök dom upp. Från alla håll och kanter. Körde frenetiskt fram och tillbaka hela eftermiddagen, stora bullrande maskiner. Först ut var den stora tankbilen som vattnade gatan.


Stora sopmaskinen...

Lilla sopmaskinen susade förbi. Ingen återvändo alltså, bara att kavla upp ärmarna, plocka fram trappstegen och fönsterskrapan och börja putsa...


Men lugn, bara lugn, efter en närmare översyn ser jag att det är verkligen inte dags för någon städhysteri ännu. Soparna kommer förmodligen tillbaka en annan dag för i dag hann dom minsann inte klart... Bara att sjunka tillbaka ner i soffan, ta första pralinen, öppna boken och läsa vidare. Som man brukar säga "Gör inte det i dag som du kan skjuta upp till i morgon...!

2 kommentarer:

  1. Så här tänker jag, Jag kan göra samma sak imorgon som idag bara för att jag inte hann bli klar Vad gjorde jag igår då? Svar: Ingenting! Ett bra tidsfördriv och räcker länge,
    Trevlig helg!
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket förståndigt tänkt. Ingenting är en väldigt bra sysselsättning, tar aldrig slut...

      Radera