Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 13 april 2015

Trädgårdsnytt...

Nu för tiden så vill alla utveckla sig, förkovra sig och gå framåt i livet. Man klättrar i berg, hoppar bungyjump eller dyker i främmande hav. Vissa blir vegetarianer, veganer eller sumobrottare. Folk går matlagningskurser, bevistar vinprovningar eller börjar träna för maraton och triathlon. Andra blir synska, tar flygcertifikat eller börjar köra Formel1. Ja, denna lista är oändligt lång...


Och jag vill inte vara sämre jag heller...för jag har minsann köpt mig en regnmätare...


Jo, minsann, nu är jag inte bara fågelskådare light, ja, alltså fågelspaning från köksfönstret och sten-, kott- och pinn-samlare nu ska jag även hålla koll på vårens och sommarens regnande. Snacka om att ha ett spännande liv...

8 kommentarer:

  1. Regnmätare ska då inte jag ha har jag sagt under så många år ! Så köpte jag en regnmätare igår..... och konstaterade att jag faktiskt numera kan ändra mig.....!
    Så köper du en också en, kul .... helst vill vi slippa mäta dropparna ändå
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men va kul! Förr i tiden, när man var liten alltså, då var regnmätaren ett måste på gården. Varje morgon kontrollerades mätaren noggrant utifall nån skulle ringa från södra delen av byn för att höra hur mycket regn vi hade fått. Kommer det en regnskur så kommer jag att informera om detta...givetvis...

      Radera
  2. Ja, du kan då få till det! Hoppas det inte kommer ett ösregn bara så det blir alldeles för spännande : )
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska säga precis som det är - jag fullkomligt älskar spöregn...sån är jag...

      Radera
  3. Kan ju bli en helt fantastiskt spännande sommar med lite otur!!! Alla kan ju inte hoppa bungyjump, några måste köpa regnmätare och stå för stabiliteten i tillvaron!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att man borde slå ett slag för regnmätarna. Låta dom liksom komma i ropet...hur rogivande är det inte att sitta med näsan tryckt mot glasrutan och kika ut och se hur regnmätaren, sakta men säkert, fylls en härlig, regnig dag?

      Radera
  4. Vilken utmaning.....i synnerhet när hösten kommer med första frost natten. Vi har offrat en och annan regnmätare. Tänk att dom inte kan laga dom av sånt material som inte fryser sönder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en mycket dyrbar sort när vi var små. I renaste koppar med ett spröt som stack upp. Det råkade jag trampa av, ja, sprötet alltså...hur glad var Pappa den dagen månntro?

      Radera