Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 16 januari 2013

Är det möjligen skott-år i år...



Ja, så kom det snö igen!! Typiskt. Jag som så sent som i måndags faktiskt hörde vårfåglarna kvittra. Kanske lite tidigt men man kan ju inte hjälpa vad man registrerar och tar in. Önsketänkande kanske. Men i så fall behöver jag det. Annars kan det gå riktigt tungt framåt. 
 
Sopa inte snön under mattan
 
Men, den våren kom snabbt av sig i och med denna snö. Jag vet vems fel det är. Det är Kulturtantens fel. Hon retade nog vädergudarna när hon ställde in skidorna redan den sjätte januari. Som straff ska hon få handskotta halvvägs ner till byn. Bara en kort sträcka på 4 km. Men Kulturtanten är ganska spänstig, fast man inte kan tro det när man ser henne. Så det blir en lätt match för henne. Ut med skyffeln och kvasten. Välkommen fram Kulturtanten! Och lycka till!

Kulturtantens alldeles egna snöskyffel

Själv tänker jag gå sakta och stilla bakom snöslungan hemma på gården. Det är så avkopplande. Se hur snön vräks ut mot kanterna. Passa på att sola lite grann. Kanske nynna på någon gammal slagdänga. Filura på lite av varje. Vinka till grannen. Sedan går jag nog in och firar med ett glas vin. Eller två.

Vrålåket
 
Kulturtanten då, ja hon kommer väl hem när hon är klar...kan jag väl tro...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar