Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

torsdag 28 maj 2015

Granskottssirap...

Som vanligt vaknade jag i okristlig tid och tog mig en sväng runt domänerna, eller egentligen bara runt i trädgården, men ändå. Jag såg alla fina, ljusa, underbara granskott och drog mig till minnes något jag läst för länge sedan och gärna hade velat gjort men liksom aldrig fått till.


Ja, just det, granskottssirap, det var det jag hade fått nys om. Och nu skulle det banne mig bli sirap så det stod härliga till.


Jag rusade snabbt över det regnvåta gräset in och plockade åt mig en skål och hastade tillbaka och började plocka granskott så det rasslade i hela trädet...ja, riktigt rev av skotten för när jag gör något så ska det gå vansinnigt fort...

 
Jag pytsade i halva burken med granskott...


Blev glad, så jag riktigt hoppade, när jag såg att det skulle vara råsocker i blandningen för det hade jag ju precis köpt, trodde jag, så jag hällde raskt i sockret. För att sedan i nästa sekund slås till marken då jag såg att jag hade rörsocker. Nåja, socker som socker, tänkte jag, och kände mig rätt nöjd...ändå. Hälften - hälften skulle det vara, ja, granskott och socker alltså (läste sedan att rörsocker och råsocker var samma sak och kunde andas ut).


På med locket och så ställa burken i fönstret. Enligt vissa skrivelser på nätet så skulle burken stå i norr eller söder för att bli till sirap medan man också fick en kraftig hostmedicin om placerade burken i söderfönster. Inget jag direkt brydde mig om, den fick helt enkelt knö in sig i det fönstret som hade plats...bland kraftiga pelargonskott och rangliga tomatplantor.

Burken skulle vändas och skakas varje dag och efter en månad skulle skotten silas av. Lätt som en plätt...

Varför jag hade fattat intresse för denna sirap var för att den gav c-vitamin, kalcium, eteriska oljor som stimulerade ämnesomsättningen och ökade immunförsvaret men kanske allra mest för att den gjorde en piggare och lugnade nerverna...och mina nerver behöver alltid lugnas ner...och nu kan man ju säga att jag äntligen kommit till skott...

19 kommentarer:

  1. Underbart, låter som en kur värd att pröva! Skönt att du har kommit till skott och tillsammans med lite av din egenodlade spenat så kommer nog kraft och energi i stora mått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så klart kommer man att helt förändras efter den granskottssirapskuren. Man kanske både blir sliskigare och sötare...vi får se...

      Radera
  2. Det där verkar så enkelt att jag känner mig frestad att fylla en burk med skott och socker. Hoppas bara att bybutiken har råsocker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, häng inte upp Dig på sockersorterna. Jag tror att det går bra med både pärlsocker och florsocker...det är bara sötman man är ute efter...tror jag i alla fall...fast röran ser allt annat än gott ut just nu i alla fall...

      Radera
  3. Men åh vad spännande! Tänk om man kan göra lönnsirap på nåt liknande sätt!?!? Fortsättning följer hoppas jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! I nuläget ser inte "sirapen" särskilt lockande ut men det vänder nog vilken dag som helst. Lönnsirap, det får man forska i. Personligen satsar jag nu på maskrossirap...

      Radera
  4. Vad roligt. Det har jag också gjort och det ÄR så gott :)
    Här kan du se på min sida om det:

    http://kodexet.blogspot.se/2013/06/en-valdoft-sprider-sig-i-stugan.html

    Här finns det två riktigt gamla traktorer som fungerar :)

    SvaraRadera
  5. Tack, det ska jag så klart läsa. Här hemma har vi ju bara en traktor men vi kan briljera med två superrostiga gamla plogar och en uråldrig slåttermaskin. Den som spar han har...

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att du kommit till skott och vilket härligt pyssel.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättplockat och man behöver inte krypa på marken. Passar mig ypperligt bra...

      Radera
  7. Härligt ljusgröna granskott ser ju verkligen ut som små hälsobomber så det där med att göra sirap av dem måste jag ju bara prova! Ut i skogen i helgen alltså :-)
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Oj, det där måste testas. Precis som du så har jag någonstans i bakhuvudet en solblekt minnesbild av det här. Skall testas :D

    SvaraRadera
  9. Ja, gör det, absolut! Jag har stora förhoppningar att min sirap ska bli superb...

    SvaraRadera
  10. Tusen tack för tips detta ska jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Du som är i skogen så ofta borde få korn på några granskott...

      Radera
    2. Jeg har akkurat laget Granskuddsirup med koking , men dette var da en enkel og fin måte å gjøre det på ! Skal prøves ja .

      Radera
    3. Fast nu efter kanske två tre veckor så ser inte burken med sirapen så särskilt fräsch ut. När jag hade främmande så förfasade dom över vad jag egentligen hade i glasburken. Men det kan ju bli underbart smakfullt...ändå...hoppas jag...

      Radera