Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 29 maj 2015

Håll dig på mattan...

Efter alla slagsmål i helgen (precis som i gamla tider faktiskt, då vi systrar slogs i tid och otid, stackars, stackars föräldrar), ja, alltså då Kulturtanten och jag slet och drog i den stackars trimmern för att få ta en tur med apparaten, så bestämde jag mig för att investera i en alldeles egen mackapär. Vi for till Eskilstuna, egentligen för att lämna in traktorkylaren för att få den svetsad eller lödd eller vad det nu kunde heta, men jag tänkte också passa på att lura med Valdemar in på någon lämplig affär...hehehe...ibland är han ju så himla lättlurad...


Inne på affären hittade jag massor av saker som jag faktiskt var i mycket stort behov av. Till exempel en hängmatta. Mycket passande då jag lovat mig själv att varje dag få lyssna på Sommarpratarna. Då kan jag, fullkomligt avslappnad, gunga fram och tillbaka, sippa på ett glas jordgubbssaft, slåss med myggen och bara njuta.


På vägen ut så hade jag den stora turen att råka på något alldeles extra. Glada, gröna grodor på en pinne. Egentligen ganska falska, veka och hopplösa men jag fattade tycke direkt och ryckte åt mig en groda omedelbart innan lagret tog slut. Jag vet att den är ganska barnslig men jag är ju faktiskt ett barn och ganska naiv till på köpet och grodan kommer verkligen att pigga upp i vår trädgård.


Det bästa köpet var så klart trimmern, jag kunde knappt bärga mig innan vi kom hem och jag fick kasta mig ner på backen och sätta fart med gräsarbetet. Nu kan jag utmana Kulturtanten på en duell i helgen, då kommer garanterat både kvickrot och grässtrån ryka så det står härliga till. Fast en sak var synnerligen bra och det var att det fanns en maxvikt på hängmattan. Vägde man mer än den nämnda vikten så var det bara, var så god, att rulla ur mattan ner på den steniga marken. Just det, så nu i sommar gäller det att verkligen hålla hängmattemåttet...Lycka till säger jag bara till mig själv...annars får man, likt trimmern, bita i gräset...

6 kommentarer:

  1. Här fanns verkligen en försmak av den kommande sommaren bland grodor, hängmattor och grästrimmare! Och vilken perfekt hängmatta! Menar du att den liksom kickar bort en om man passerar den onämnbara viktangivelsen??? Det får väl bli vatten i glaset hängmattan till sommarpratarna så inte sockret ställer till det och man kickas bort mitt i sommarpratar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den mattan får man passa sig för...inbyggd våg förmodligen...det kommer ju så mycket nytt nu för tiden...

      Radera
  2. Ja, man borde kanske förbereda sig för så man är beredd för Sommarpratarna. Skulle nöja mig med en ny dyna till solstolen. Hängmatta är nog för avancerat. Känner på mig att jag skulle bli utkastad och mörbultad. Låter hellre klippen bita gräset.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar risken att bli både utkastad och myggbiten. Här ska det sommarpratlyssnas så det står härliga till. Både i solsken, orkanvindar och spöregn...

      Radera
  3. Vilka bra köp.
    När ni jobbat en stund kan ni lägga er ner och titta på grodan.
    Kan det bli bättre ... ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, man måste få lite balans här i livet...

      Radera