Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 11 maj 2015

Trädgårdshelgen som var...

Hela helgen gick i ett flygande fläng. Jag började lördagen med att bygga en kompost. Eller, rättare sagt, den som fanns reste vi redan för flera år sedan men som av väder och vind i stort sett gett upp och såg synnerligen fallfärdig ut. Turligt nog så har vi mycket av kraftig sly så jag sågade ner massor av pinnar, släpade fram och flätade ihop komposten. Det blev så himla mysigt så man hade gärna velat tillbringa hela dagen i den utomordentligt välbyggda komposten...



 Så satte jag fart med att iordningsställa den nyligen hopspikade odlingslådan. Valdemar går numera tålmodigt med på att hämta material från både logen och vedboden, lite plocka här och någon planka där, så det blir en odlingslåda lite nu och då. Så fylla lådan med torra pinnar i botten, torrt gräs, lite kompost och gödsel och så på med jorden. Det blev så hemtrevligt vid odlingslådan och jag inmundigade elva-kaffet på en sten...



...strax bredvid den gamla lönnen som var i blomningstagen och trädet var fullkomligt knökfull av humlor och bin. Det lät som det surrade och durrade i hela lönnen...försökte enträget tipsa dom om insektshotellet strax bredvid men såg ingen alls som flög åt det hållet direkt.



 Det är så konstigt hemma hos oss på logen. På vissa ställen på gården poppar det upp fina blommor och växter helt frivilligt liksom. Som typ i kompost- och skräp-backen där finns ett hav av gullvivor och hela marken är täckt av trevlig vintergröna, krikonträden breder ut sig och fänrikshjärtanen övertar raskt lövhögarna och nu finns en hel matta av liljekonvaljblad att bara invänta blomningen.

Jag har rensat ogräs, kört som en galning runt med skottkärran, pytsat i jord här och där, gjort några fler odlingsplatser, försökt pigga upp vildvinet, plockat nedfallna grenar och kvistar...ja, vart man än tittar så finns det bara mer och mer att göra...



Regnmätaren är invigd och funkar alldeles ypperligt har det visat sig. Häromdagen kom jag på en smart grej, som jag så ofta gör nu för tiden, faktiskt, denna säsong ska jag absolut inte baxa fram dom supertunga hemgjutna fågelbaden. Näe, jag tänkte att fågelskrällena i stället skulle kunna ta uppfriskande bad i regnmätaren, både praktiskt och effektivt. Men det sket sig direkt när jag påmindes om dom flera hundra kilon solrosfrön som vi trugat på fjäderfäna under vintern. Småfåglarna har ju nämligen vuxit sig stora som smällfeta tjädrar...och sådana får ju definitivt inte plats i regnmätaren...ja, om dom nu inte kör en sträng stranddiet på vatten och bröd...som jag...också borde göra...

8 kommentarer:

  1. Nämen vilken fin kompost du har! Nånting jag också skulle behöva. Nu för jag mina lövhögar lite hit och dit:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är praktiskt och bra att använda den slyn man klipper ner. Och sly det har vi massor utav. Jag skulle nog få ihop ett helt hus om så vore. I tre våningar...med källare...jo, minsann...

      Radera
  2. Hahahaha.....jag har farit fram på precis samma sätt hela helgen :)
    I söndags trotsade jag regnet och klafsade runt med decimeterhöga lerplatåer under stövlarna för jag ville verkligen vara ute! Snart är alla frön nere i pallkragar, hinkar och tunnor. Potatisen är nerpetad i den nya stora odlinglådan som maken byggt. Nu fattas det en låda för jordgubbar....och så behöver jag några jordgubbsplantor att plantera där. Skulle behöva markduk och singel också på mitt nyanlagda trädgårdsområde också.....det blir lerigt!
    Vilket härligt sätt att ta hand om sly på....kompostinramning och slybollar!
    Ha en fin tisdag!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, jag har glömt att sätta potatisen! Det finns massor av sly kvar så det gäller bara att filura ut något mer projekt att använda den på. Jag har ärvt ena dotras jordgubbar, vilka hon hade i balkonglådan, har ingen vetskap om sådana men dom växer som ogräs faktiskt men man ska väl inte ropa hej än...

      Radera
  3. Snyggt flätat. Nu står det sig ett tag. Låter mysigt med allt surrande i trädet. Här vågar väl sig inte minsta lilla insekt ut i ovädret. Har förresten glömt att sätta ut mina hotell.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har liksom, på nåt konstigt sätt, fått in snitsen med att fläta sly. Jo, då, insekterna var det fart på i helgen men nu under några dagars duggande och regnande har dom tagit ledigt...får försöka locka dom tillbaka...om det går...

      Radera
  4. Flätade komposter är så himla fina. Skulle vilja ha en i sommarhuset men backen är så full av sten att jag inte har lyckats slå ner störarna som ska bilda stomme :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska säga precis som det var, vi hamnade bara på sten hela tiden. Komposten blev inte där vi hade tänkt från början. Men får man bara ner stören en liten bit ner i jorden kan man stadga upp det genom att trampa ner småstenar runt om och så hoppas att nästa stör kommer ner längre...

      Radera