Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 25 februari 2013

Morgon mellan fjällen...

Häromdagen satt jag och filurade. På allt och inget. Helt plötsligt kom jag att tänka på gamla Folkskolan. På fröken, morgonsamlingen, Morgon mellan fjällen och Din klara sol och det pustande orgeltrampet.

Jag minns berget där vi lekte. Vårens första hopprepshopp i de ärvda promenadskorna. Kulspelandet med Mammas nysydda kulpåse hårt i handen.


Det som jag absolut aldrig kommer att glömma från småskolan är - Björnklistret. Den gröna burken, vita locket och så den lilla plastspateln som man kunde bre ut klistret med. Kommer ni ihåg? Det var tider det...

Jag måste erkänna att jag brukade smaka på klistret. Lite då och då. Rätt ofta faktiskt. Jättegott!

Så här många år efteråt, det borde ju vara preskriberat nu, undrar jag bara: Handen på hjärtat, var det bara jag som åt av björnklistret?...eller?...ingen???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar