Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 15 juli 2013

Fast i sockerträsket...

Jag brukar få "ärva" en massa veckotidningar av en moster. Det är så bra att ta till under alla sömnlösa nätter. Lösa korsord eller sudoku för att få tiden att gå. Nu kom det sig att jag fick ögonen på en artikel "Kvinnans 100 bästa hälsotips!".
Följer man dessa 100 hälsotips till punkt och pricka så
blir man garanterat lika vacker och flärdfri som denna kvinna...

 
Den första tipset var: "Sov dig smal. Flera vetenskapliga studier har visat att för kort sömn kan ge fetma. Sömnbrist ökar aptitstimulerande hormonet ghrelin och suget efter fet mat och snabba kolhydrater som chips, godis, alkohol och kaffebröd.".


Otäck läsning. Det var en perfekt beskrivning av hela mig. Dålig sömn. Fetmage. Alltid sugen på chips, godis och allt smaskigt. Hela helgen har jag fullkomligt moffat in både det ena och det andra. När man ätit något salt så vill man ha något sött och så vice verca. Ibland längtar man sig galen efter Creme fraiche. Bara stå och sleva in sked efter sked. Fetthalten ska ligga på max för att man ska få ut den ultimata effekten. Så över till lite smågodis kanske. Och sedan toppa det hela med en chipspåse. Till sist bara låta en halv mungipa vin få rinna ner i matstrupen...kanske, eventuellt, möjligen fler...mungipor alltså...

Det fanns en halv påse chips kvar efter lördagskvällen. Kanske den skulle bli dålig om man lät den ligga någon dag. Och Mamma Gertrud sa alltid att man skulle äta upp ordentligt. En par slattar vin fanns kvar i flaskan. Sådant kan jäsa har jag hört och bli odrickbart. Om det får stå för länge. Det vill man ju absolut inte vara med om. Söndagskvällen tillbringades i utdragssoffan. Med chipspåsen och vinslatten. Man måste ju äta tills det tar slut...eller...?

Det var en rackar´ns tur att jag råkade på den där hälsoartikeln. Det är alltså inte mitt fel att jag vräker i mig en massa onödigt. Jag bör inte alls skälla på mig själv när jag drabbas av sockerbegär. Det är sömnens fel. Eller rättare sagt o-sömnens fel. Och det där förbålda hormonet ghrelin.

Andra pigga tips var: "Motionera tarmen!", "Cykla bort migrän!", "Lite vin till maten!", "Undvik gamnacke!" och "Gör något åt din ilska!". Denna artikel borde finnas i var kvinnas hem...

2 kommentarer:

  1. jag skulle nog behöva ha den där artikeln här hos mig, sittandes efter midnatt med en överbliven ostbågspåse (snart slut):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul, höll jag på att säga. Men det känns skönt att veta att det finns andra som är precis som jag. Idiotiskt att sitta och vräka i sig en massa skräp. Fast å andra sidan tycker jag att man ska unna sig lite gottis då och då...eller...?

      Radera