Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 30 augusti 2013

Glömsk och förvirrad...

Jag har stora problem. Med, i princip, allt. Sover dåligt. Kör bil dåligt. Lagar mat dåligt. Hör dåligt. Håller dålig ordning på mina glasögon. Minnet är dåligt. Mitt uppförande kan nog stundtals verka ganska förvirrat.

Kör jag i en rondell kommer jag inte ihåg vart jag ska, utan får ta några extra varv tills jag kommer på vart jag egentligen skulle. Eller likaså, när jag kommer till stora vägskälet nere i byn, vart ska jag? Rätt fram, till skolan eller kyrkan? Eller till höger ner mot idrottsplatsen? Eller till vänster in mot stan? Sedan andra saker, som, var parkerade jag bilen? Var har jag bilnycklarna? Hemnycklarna? Fick jag med mig handväskan? Vart tog lypsylen vägen? Sittdynan?

I början när jag skaffade mobil så hade jag svårt att se någon skillnad på mobilen, fjärrkontrollen (eller peken som jag kallar den) och miniräknaren. Tur att jag lärt mig de olika apparaterna för nu har jag fått det ännu krångligare.

Bor man på landet måste man ju ha en box för att kunna se TV 1, 2, 4 och 6. Detta var något som jag faktiskt kunde förstå, även om det tog lång tid. När Butikschefen Valdemar kom in i mitt liv, så kom också en annan box med programkort in i Lilla stugan, som gjorde att jag kunde se en hel massa andra kanaler. Plus att jag kunde lägga undan digitalboxen. Det var bara att zappa runt bland kanalerna. Hela världen låg framför mina fötter...
Inom räckhåll - den gamla boxen plus den nya...
För några månader sedan började det krångla. Jag kunde helt inte få in ettan och tvåan på tv:n. Vilket ledde till att jag fick rota fram den gamla digitalboxen och så skifta box allt eftersom jag ville byta mellan kanalerna.

Bra program på 8:an - nya boxen. Trevligt naturprogram på 1:an - snabbt fram med den gamla boxen. Av med den nya. Sätta i alla kontakterna i den gamla boxen. Elsladd, antennsladd och scartsladden. Snabbt fram med den rätta peken/fjärrkontrollen och så trycka fram rätt kanal. När det programmet är slut, fram med den nya boxen och i med alla kontakterna...

Detta funkar väl skapligt bra, men hur många "pekar" har jag inte nu att hålla ordning på? I skumrasket kanske man haffar fel pek och håller på en lång stund med att försöka få in någon kanal. Kanske rotera om bland boxarna, ett antal gånger, i och ur med alla kontakterna igen, bara för att komma på att man använt sig av absolut fel pek.
Det gäller att hålla tungan rätt i munnen...
eller egentligen - bara att greppa rätt apparat...

En sak till som krånglar till en vanlig trevlig tv-kväll är om jag råkar lägga fram mobilen. Eller ännu värre, också den vanliga telefonen. Hur många gånger greppar man inte fel då? Skulle jag då, mot förmodan, också ha plockat fram miniräknaren, ja, då tog nog den mysiga filmkvällen slut innan den ens hunnit börja. Det är bara att konstatera, jag borde ha levt under ett annat århundrade...eller åtminstone sluta att titta på tv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar