Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 5 augusti 2013

Tomatfrossa...

Eller det kanske var att ta i. Inga direkt stora mängder av tomater har jag kunnat plocka från min fattigmansväxthus - odling så här långt, men dock fem stycken i alla fall. Inte illa, måste jag erkänna. Ska sanningen fram så är jag mycket stolt över mig själv. Ja, för det var första gången jag lyckats med stora tomater. Under några år har jag kämpat med småtomater. Med mycket magert resultat.

Mina närmaste har dock haft mycket roligt åt mina tomatplantor under sommaren. Precis som vanligt. Värst av alla har Svågern varit. Jag har hotat och retat honom hela sommaren med att: "När vi ska skörda tomaterna då är det du som blir utan, pilutta dig!". Men jag ska minsann inte vara snål utan ska bjuda honom på några goda hemgjorda tomater. Inte är jag långsint heller...



Observera att jag faktiskt plockat fem stycken tomater
men en slukades på direkten...typiskt!
Tomaterna är läckert röda. Dom känns perfekt mjuka i konsistensen. Och smaken....mmmm...så underbar...går inte att beskriva. Inte visste jag att jag var så himla bra på att odla tomater. Eller så särskilt svårt var det ju  egentligen inte. Bara att vattna och vattna och vattna...

Till nästa år önskar jag av hela mitt hjärta ett växthus. Inget stort och märkvärdigt. Har faktiskt redan börjat samla ihop gamla fönster. Nu ska jag bara få till en ritning som ger ett så pass stabilt växthus så det står pall mot både väder och vind. Och inte att förglömma att peppa Butikschefen Valdemar så han får till den rätta växthuskänslan fram i april. Måtte hösten och vintern gå riktigt fort...

2 kommentarer:

  1. Jadu, vi har också skördat några tomater, men inte är det den mängd vi hade siktat på - i varje fall inte ännu! Dessutom är vi litet besvikna på våra tomater. De smakar inte ett dugg bättre än ICAs! En sådan här sommar borde soltimmarna ha gjort att de skulle vara söta och goda!
    Men...vi får väl glädjas åt att de åtminstone bor i ett fint tomathus! Nästa år ska vi försöka dra upp egna tomatplantor.
    Då har väl butikschefen byggt ditt tomathus också, så vi kan jämföra! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte försöka länka till Din underbara tomatveranda men jag är inte människa till att klara av det. Måste jobba med det. Jo, men nog tycker jag att tomaterna smakar bättre än ICA:s. Men det kan vara ren inbillning. Jag gläds över varje tomat jag kan plocka av. Tror inte jag törs jämföra något över huvud taget med Ditt fina tomathus. Men det har gett mig inspiration...tack...

      Radera