Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 28 augusti 2013

Vilken hylla...

Detta är Mormor Karins och Morfar Eskils kryddhylla från gården nere i byn då det begav sig. Nu har hyllan, efter några kringelikrokar och nästan 45 år, hamnat hemma hos oss. Lite krackad här och där, men strunt i det...


Även Mormor Karins handlingskorg, som hon hade när hon gick till Karlssons affär i Arboga på 1960-talet, har hittat hem till oss.

Som i nyskick. Nästan...

Kommer så småningom att fyllas med raggsocksgarn...inhandlat billigt på loppis...så klart...


Här hälsar vi på hemma hos Mormor Karin och Morfar Eskil. Vi står nere vid den otäcka bäcken. Det fanns ju en "bäckgubbe" där som vi var fullkomligt livrädda för. Det ser till och med som om jag ber en liten bön om att vi ska klara oss från bäckgubben. Och det gjorde vi. Faktiskt...

Ja, tänk vad mycket otäckt det fanns när vi var barn. Var det inte bäckgubbar och fullgubbar så var det källargubbar. Men inte en tillstymmelse så otäckt som det är nu för tiden. Nu skulle nog folk rent ut av bli överlyckliga om dom träffade en källargubbe...kanske dom ja, men absolut inte jag...


 

4 kommentarer:

  1. Ja, de gubbarna känner jag igen. Inte för att jag har träffat någon - nej det aktade man sig för - men mormor berättade att de fanns! ;-)

    Vilken helt bedårande bild! Så roligt att ha en sådan fin barndomsbild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med åren uppskattar man saker och ting på ett helt annat sätt. Gamla saker men också gamla kort. Jag är glad att Pappa tog så mycket kort när vi var små. Håller just nu på att röja igenom gamla album.

      Annars fanns det något som barnen på sommarstugeområdet, som var från Stockholm, pratade om, och det var Svarta damen. Jisses, vad jag var rädd för att få syn på den damen...

      Radera
  2. Ja men oj sicka läbbiga gubbar det fanns förr!
    Jag var livrädd för ågubben vid våran stuga!.....och krokodiler:/ -Haha, men storebror lyckades skrämma mig med det faktiskt.
    Tack för titten hos mig:)
    Ser att ni piffar med erat utedass också, gulligt med lilla hjärtat på dörren:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi försöker fräscha upp lite här och var på gården. Inte en dag för tidigt. Men ujujuj, vad det tar på krafterna...

      Radera