Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 22 april 2014

Så bygger man det lutande blomstödet...

Så är det återigen dags att iordningställa blomstöd till pionerna. Det stora pionstödet fram på gården höll dock i många år men under vinterns evinnerliga blåsande så föll den till slut som en fura ner över åkern. I utkanten av tomten där finns dom bästa och dom längsta slanorna... Årets slyskörd visade sig vara de rakaste i mannaminne...
 Så är det bara att hugga ner några och släpa hem dom...

Kör ner slanorna i backen runt pionen. Inte helt lätt i den kompakta lerjord som dom växer i...

Knyt ihop ändarna så som herr Kirchsteiger skulle ha gjort. Ja, så är det klappat och klart...

Det var en det, nu är det bara resten kvar...

8 kommentarer:

  1. Ett mycket snyggt och praktiskt stöd. Här har aspeslyn fåtg bli stöd inomhus till mina Hoyor.

    SvaraRadera
  2. Jag måste nog ut och klippa lite skaparmaterial, tur att det finns gott om den varan
    alldeles "runt knuten". Behöver man ingen "ring runtom" så att säga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det ska nog vara några varv på tvären också. Men ska sanningen fram så var det så skönt i solen så jag hamnade där i solstolen och tog mej inte upp förrän till kvällen...

      Radera
  3. Så smart! En liknande konstruktion gjorde jag i ett par krukor häromdagen, där jag tänkte sätta luktärter i sommar. Att jag inte tänkte på pionerna!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kan ha användning för slytorn lite var stans. Dom pryder alltid sin plats...

      Radera