Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 26 april 2014

Trädgårdslördag...

Hej och hå, vad man har slitit idag. Jag började med att rensa rabatten på framsidan av gården. Jisses, vad det var jobbigt. Jorden är av lera. Modell stenhård, och stentorr, ja, nästan lite betongliknande, faktiskt. Jag jobbade i timmar men till slut fick jag abrupt avsluta arbetet för helt plötsligt såg jag inte skillnaden på tistel och löjtnantshjärtan. Antagligen drabbades jag av akut solsting, eller var jag kanske bara hungrig?
Liten rabatt vid Lilla stugan...
Nåja, efter lunchen satte jag fart med att baxa ut fågelbadet. Oj, jag tog i så jag nästan fick framfall. Eller njursten eller vad man nu kan drabbas av om man lyfter tungt. För tungt är precis vad fågelbadet är. Denna unika pjäs tillverkades i början på Kulturtantens och min gjuterikarriär. Typ: "Hur mycket betong ska vi ta?" "Äsch, häll i bara, perfekt om det blir hållbart och bra!". Okej, det blev hållbart. Och tungt.
Ljuger jag, månntro, om jag säger att
fågelbadet väger 150 kg?
Så hängdes årets första traskrona upp. Våren till ära så knöt jag på nya fina trasor. Borde varit ett lätt jobb men jag ville liksom ta överkursen och valde spetsgardinstrasor vilka inte kan rivas utan måste klippas. Jag fick tag i trädgårdssaxen som inte varit i närheten av en slipsten på bergis 70 år. Typiskt...

Den som har blick som en örn kan lätt se att humlen är på god väg
uppåt..
Eftersom Kulturtanten inte kom hem till gården denna helg så tog jag tillfället i akt. Jag delade humleplantor och planterade runt om på gården så det stod härliga till. Kulturtanten är ju inte så förtjust i sådana växter utan föredrar förädlade plantor. Hon är väl inte aktiv i trädgårdsföreningen för inte heller. Men jag fullkomligt älskar humle. Uj, vilken överraskning för henne...hehehe... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar