Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 24 november 2013

Härsevärse - tomtar...

Dessa tomtar är designade av Kulturtanten och mig tillsammans (i ren syskonkärleksanda). Jag är så förtjust i tomtarna att jag har dom framme hela året. Efter jul byter dom bara skepnad, tar gråluvor och gråkjolar på sig och blir till små vättar. Sen står dom där på den sneda, hemsnickrade hyllan, bara myser och samlar damm...


Man börjar med att baxa fram lite härsevirke eller andra lämpliga stammar som man har liggandes någonstans. Så bara såga av i rätt (önskad) längd. Butikschefen Valdemar skrek rätt ut när han såg att jag bara kapade av härsevirket på en höft liksom. Nä, något sådant fick inte på några villkor förekomma. Det skulle mätas, vinkelmätas och kontrollmätas och först därefter fick man såga. Ett år tog han och kapade av med särskild maskin för att få den absolut optimala rätvinkeln (vilket tog timmar och jag stod bredvid och bara hoppade, "Är det inte klart snart? Är det inte klart snart?"") Jag, personligen, tycker inte att det gör så mycket om det blir snett och vint och att tomten blir lite vickig. För det finns ju till exempel häftmassa som man bara kan klutta på en bit och vips så står tomten still.


Så fram med stickor och garn och börja sticka, eller virka, en klämmig luva. Kulturtanten gjorde underbara luvor av olika sort som på löpande band. Jag kämpade på med mina stickor och hann väl göra klart en liten luva. Så var det bara att leta fram lite ull till skägget vilket jag snabbt sköt fast med häftpistolen. Några små tygstycken till tomtemors kjol och så några rejäla snören som kan knytas om magen på tomtarna. Vi böjde till några rostiga järntrådar till glasögon men det kanske tillhör överkursen.

"Nu så kommer julen, nu är julen här, lite kall och kulen, men ändå så kär... "...om en månad är vi där...håll ut!


6 kommentarer:

  1. Underbart! Men idén faller direkt p.g.a. avsaknad av hemstickade luvor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att man kan sno ihop några luvor av gammalt kräpp-papper...

      Radera
  2. Skulle säkert blivit en o annan tomte av hässjestörarna från mitt hem. Dock är jag inte av den pyssliga sorten numer. Haristället - ha, ha köpt en påse virkade "tomtgrisar" på loppis idag. 12 st för en femma. Dålig timlön! Luva skägg o kropp är tomtelik ansiktet är grislikt ha,ha synd jag inte kan fota och visa dessa.. Med sitt röda kan de pigga upp ett ris antar jag. Har tänkt en jul utan att släpa upp allt pynt. Lyckades städa bland julsaker i våras näns inte rubba den fina ordningen som råder där. Behöver nu inte ens ta upp min adventsstjärna. Fann två Osram Lena precis sådana jag letat efter länge, så där av en slump på månadsmarknaden idag. Givetvis fick de följa med.
    Fin adventstid till er alla!
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att Du är tillbaka. VI har saknat Dig och har nästan tänkt att efterlysa Dig. Det är inte alla pynten och grejerna som är julen säger dom. Jag bryr mig inte så mycket för jag är nästan allergisk mot julen. Fast det går i vågor det där. I år tänker jag ha lite grejer framme. Mest saker från skogen då. Hoppas vi hörs mer nu när Du äntligen är tillbaka...

      Radera
  3. Så fina mössor!!! Har du stickat så smått :) Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luvorna är inte så himla små, faktiskt. Men svårt ändå för en med tummen mitt i handen...men jag har ändå snörpt ihop några...

      Radera