Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

torsdag 21 november 2013

Lite avkopplande handarbete...

Ja, alla handarbetsvänner säger alltid att det är så himla avkopplande med att sätta sig i soffan, slötitta lite på tv-n och så sticka, virka eller vad det nu är man gör. Tänk det tycker inte jag!

Dom kanske blev lite stora, men bättre med stora hjärtan
än inga alls...eller...
Jag vill av hela mitt hjärta handarbeta och tillverka saker. Och, faktiskt, med åren så blir ju mina alster bättre och bättre. Men om det är avkopplande - inte sjutton heller. Jag sliter som ett djur. 

Är det verkligen normalt med
många trådar...
Just nu håller jag på med raggsockor och ett par ragg-ups. Så virkar jag mormorsrutor som förhoppningsvis ska bli en trevlig filt. Utöver det så har jag börjat massproducera hjärtan och stjärnor att hänga i tall- eller en-riset till jul. På varenda blogg finns ju tips och pigga idéer, om allt och inget, och jag går på absolut allt. Nu ramlade jag alltså in på en blogg med alldeles underbara virkade stjärnor. Det jobbiga var att  beskrivningen var på ett helt annat språk vilket gör arbetet än mer besvärligt. Men inte ger jag upp heller...

Jag sätter upp ett mål varje kväll. Nu ska raggsockan stickas fram till hälen innan jag får ge upp. Eller fem mormorsrutor måste jag klara innan tiden är ute. Och borde man inte hinna en sju-åtta små snirkliga hjärtan innan man får gå och lägga sig.

Ett par rejäla ragg-ups ser dagens ljus...
Ibland blir jag så sträntu (lokalt uttryck här hemma på gården = rastlös och smått hysterisk) att jag måste ställa mig upp och sticka. Kanske hoppa lite under tiden eller trava runt för att få fart på blodcirkulation. Stickorna/virknålen måste absolut vara av blankt material annars blir jag för svettig om händerna. Blir jag alltför irriterad och arg ökar risken för att jag tar fram största kökssaxen och helt rått klipper sönder hela stickarbetet. Klipp, klipp och det är borta...

Idag har jag sett storasyster Ysters fullkomligt underbara virkade hjärtan så nu måste jag omedelbart starta upp ett nytt projekt. Hej och hå...

Som sagt, visst är det avkopplande med handarbete i allsköns ro...

6 kommentarer:

  1. Hahhaa...du är rolig du:) Ha det så skönt med stickningarna! PS. Alla MÅSTE INTE tycka om att handarbeta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att jag ska handarbeta. Jag bor ju på landet och då ska alltid raggsocksstickorna klirra. Jag tror att jag är fullärd när jag fyller 60 (det gäller att snabba på litet, alltså)...åh, vad jag längtar dit...

      Radera
  2. Är det bara jag som varken stickar, virkar eller syr... suck... är man född med tummen mitt i handen så är man...
    Väldigt fina röda hjärtan och rutorna kommer säkert att bli till något fint :)
    Och raggsockarna... varför kan inte jag... ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge inte upp innan Du börjat. Börja med att bara virka luftmaskor. Det fick Du säkert lära Dig i småskolan. Jag HAR tummen mitt i handen, gick ut skolan med tvåa i slöjd nästan alla år - idag kan jag sticka raggsockor. Kan jag så kan alla...seså, sätt fart nu...

      Radera
  3. Haha, du ger inte upp i alla fall och det är ju bra.. Erkänn att det är lite roligt i alla fall.. Jag är beroende. Kan inte se på TV utan något i händerna..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju skitkul när det blir klart. Nej, men visst är det kul men jag måste ju koncentrera mig så till den mildra grad att jag missar allt på tv. Inte för att det gör någonting men ändå...

      Radera