Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 20 november 2013

Traditionell adventsljusstake...


 
Jag letar fram min gamla ärvda kopparbunke. Det tar sin goda tid innan jag hittar den så jag brukar börja leta i slutet av oktober. I år råkade jag bara, som av en händelse, snubbla över bunken, i ett helt annat ärende faktiskt.

Har jag tur ligger själva ljushållaren på samma ställe. Denna fantastiska skapelse som jag faktiskt tillverkat alldeles själv (hm?). Med en rostig borr från slutet av artonhundratalet (den enda jag kunde hitta) slet jag i timmar för att få till dom fyra hålen. Sågade så helt snabbt av hörnen så att brädbiten skulle gå ner i bunken.


Så plockar jag fram fina tallkottar ur min gedigna samling. Berömd ända ner till byn, faktiskt.

Tar fram ljus. Dock inte hemstöpta för så pass pysslig är ju inte jag. Jag spelar ju liksom i en annan division.

 

Ner med ljusen i hållaren och så är det bara att fylla på med en massa tallkottar. Man kan också dekorera med lite av varje. Detta år höll jag till godo med några enkvistar och ett litet rött snöre.
 

 
Snabbt och lätt...fast på bästa sätt...enligt mig alltså...
 

10 kommentarer:

  1. Vad händig och pysslig du är! Fina tallkottar!
    Hoppas vi ses på promenaden imorgon. Känner mig i ganska fin form.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se, tallkottar, det är liksom min grej på nåt sätt. Klart vi ses i morgon klockan tio. Kram från Lilla gummann

      Radera
  2. Precis en sådan kopparbunke är jag ägare till, men jag har aldrig kommit på att tillverka en specialare till ljushållare som du gjort! Och kottar istället för mossa, det blev ju jättefint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den rätt trevlig. Att jag började med tallkottar beror väl mest på att jag samlar kottar i tid och otid så jag har ett hav att ösa ur...liksom...

      Radera
  3. Svar
    1. Är rätt nöjd över den adventljusstaken som funnits med i många år...

      Radera
  4. Väldigt dekorativt och snyggt... så händig du är!

    SvaraRadera
  5. Det var väldigt smart det där...det kan man ju tillämpa på alla möjliga bunkar och byttor. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas bara att Du har en bättre borr än vad jag hade. En jul hade jag till och med kastanjer i bunken. Det var under mina intensiva kastanjeår. Nu är det bara tallkottar som gäller...tur att man utvecklats...

      Radera