Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 11 november 2013

Humle och Dumle...


Ja, minsann, här ligger tio fina humlekransar!

Även om man inte kan se kransarna med blotta ögat, just nu, så kan man ju försöka tänka sig dom åtminstone.  Har slitit som ett djur med att få ner humlen. Rackar´ns vad dom snor ihop sig.
 
Så var det dags att göra kransarna. En baggis för den som gått kursen, ja, Ni vet? Kulturtanten kom genast farande, som ett jehu. Hon som har skrattat hela sommaren åt mina humleodlingar. "Ogräs och värdelöst" är ord hon kallat mina små favoriter. Men jag är inte den som är långsint heller så jag ropade glatt till henne: "Välkommen fram och ta så mycket du bara vill.." Det skulle jag naturligtvis inte ha sagt. Inte en riktig långranka blev kvar. Bara några korta, torra humlestjälkar låg kvar på marken...men man får nöja sig med det lilla...
 Humle och Dumle...skulle det kunna vara...



Inte så vackra, men ack så sällsynta...

4 kommentarer:

  1. Men vilket bra tips:) Humle har jag aldrig kommit att tänka på att nyttja till kransar.
    I morgon du, då ska jag riva loss i mina trasselrankor, så får vi se om det blir något av det hela. Ha det finfint:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad säger Du? Har Du aldrig gjort humlekransar? Då är det på tiden. Dom brukar bli rätt bra faktiskt. Jag har humlekransar både ute och inne. Lycka till!!

      Radera
  2. Jaha nu måste jag skaffa Humle också, så fina!!
    Mycket jag ska skaffa till trädgården sedan jag kom in i bloggvärlden;)
    Men jag älskar ju sånt som man har nytta av och gärna på flera sätt -som kransar t ex!;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skaffa lite humle. Det växer som ogräs säger folk. Inte för att jag direkt har märkt det. Men jag har vårdat mina ömt...

      Radera