Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 19 november 2013

Varde ljus...

Och ljus blev det i Falun i helgen. Ljusstöpning stod på programmet.

Min station nummer åtta. Här hänger mina blivande stearinljus.



Nu är det bara att doppa ljusställningen i stearinet. Men det måste göras i rätt hastighet, med rätt känsla och i rätt ordning.


Dropparna under ska man noggrant ta bort så att det inte blir så här, som det blev på mina... Ser ut som jag har fått stalaktiter på mina ställningar...


Sen var det bara att vänta på att stearinet skulle stelna och under tiden kunde man ta sig en gobit av någe slag från det uppdukade bordet.


Och mera doppa. Opp och ner och sen vänta igen.


När man väntade kunde man kliva in i den intilliggande affären. Här fanns massor att inspireras av...


Så efter en fjorton, femton doppningar var ljusen klara, nu var det bara att klippa loss dom från ställningen och hänga upp dom på stången. Här är alla mina nystöpta ljus. Men än är det inte klart och färdigt...
 

Nu ska ljusen fasas av längst ner för att passa i ljusstaken... Med flinka händer fixar Lisa avfasningen galant.
 

Ja, nu är det bara färgningen kvar... Lite lätt fnållig blev man när locken togs av och man såg alla fina färger, vilka ska jag ta? Vill ha allihop...



Nu var det bara att doppa ljusen i färgbaden naturligtvis i rätt hastighet, rätt färgbad och med rätt ljus...


Nu är jag redo att möta alla nattsvarta höst- och vinterkvällar...
 
 
 
Tänt var det här...

6 kommentarer:

  1. Det ser roligt ut.....men vilken lyxstöpning !! Kommer ihåg när vi stöpte en gång hade vi en gammal elplatta(som sett sina bästa dar), som värmde upp vatten i en gammal konserveringsapparat...en plåtburk med stearin sattes i vattenbadet, vekarna knöts på träpinnar ....sen var det bara att niga och doppa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så gick det till i Lilla gummanns och min barndom. Ljusen dinglade både hit och dit men bra gick det. I dom flesta doppen hamnade alla ljusen i stearinbadet...

      Radera
  2. Hej å hå, vilken proffs stöpning! Jag och en väninna har en mångårig tradition att stöpa ljus ihop. Vi har stöpt ljus idag på det gamla traditionella sättet. Men vi skippar numera nigningarna det gäller på knäna för mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,det var verkligen värsta proffsvarianten men såååå roligt. Förstår att ni har uteslutit nigningarna dom kan nog kännas lite frökenaktiga...

      Radera
  3. Ååh... så kul! Många år sedan jag deltog i ljusstöpning... och den var inte så proffsig som din :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går här hemma och tittar på underverken...undrar om jag vågar tända dom...jo det gör jag nog.

      Radera