Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 17 september 2014

Är kall gröt varmare än god?

Har ni någonsin ätit Davosgröt? Vad skönt att höra att flera av er där ute aldrig ens har varit i närheten av denna gröt. Jag visste inte att det fanns något ätbart med den beteckningen... tills idag när min kompis Etha meddelade att i morgon ska vi äta denna energistinna gröt till frukost... huvva...



Chiafrön. Vad säger ni? Felstavat? Ska kanske vara Chinafrön? Nej, inte alls. Rättstavat så att det skriker om det - CHIAFRÖN. Man rör bara ihop chiafrön, havregryn, yoghurt och lite bär, på med burklocket, in i kylen och invänta morgondagen.


Vid ättillfället på med mera bär från skogar och ängar och bara njut...



Men, kära nån, det ser ut som missfärgad grodrom. Kan detta verkligen gå att äta?


Kanske tar jag vaniljbullarna i stället. Känner igen både färg och form på dessa bröd, dom skulle säkert funka alldeles utmärkt till yoghurten. 

4 kommentarer:

  1. Missfärgad grodrom? Du är rolig du! En rar människa är du dessutom, tack för "pepp"!
    Jag skulle nog pina i mig grodrommen först och sedan avrunda med kaffe och bulle, det skulle sitta fint!
    Kram från mig till dig / Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morgon ska jag avnjuta denna kulinariska "grodrom". Recensioner i morgon...

      Radera
  2. Jo, jag har hört talas om denna ävja, men föredrar varm gröt på vintern. Om jag kommer ihåg Davos och Shia till nästa sommar kanske jag provar eller så har det kommit nån ny trend tills dess.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har så rätt. Man kan inte hinna med alla nya maträtter och dieter som dyker upp men försvinner lika fort...

      Radera