Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 23 september 2014

Dags att möblera om...

Vissa dagar fylls med ganska tråkigt trädgårdsjobb. Att baxa in alla trädgårdsmöblerna föll på min lott, i år igen, men är dock inte helt säker på om det verkligen var en vinstlott. Konstigt nog har vi flera rekreationsplatser runt på gården och jag undrar i mitt stilla sinne: "Varför då?" Vi sitter ju knappt ner någon gång. Man står med kaffekoppen i hand och får snabbt kasta i sig det kokheta kokkaffet medan Kulturtanten står och stampar, tittar på klockan och trummar med fingrarna mot skottkärran som raskt ska sätta fart, eller räfsan som helst ska räfsa så det ryker, eller på enorma stenbumlingar som ska flyttas eller mot motorsågen som ska dras igång...


Sitter vi ner någon enstaka gång så är det vid fikastället framför köksfönstret och den står ju ute jämt. Kunde man kanske dra ner på antalet trädgårdsgrupper och få lite gesvintare både vår och höst. Eller helt enkelt dra in på antalet kafferaster. Jag får väl ta upp mitt förslag vid nästa möte hemma på logen...


Alla stolar och bord ska pressas in på logen och jag säger bara det - lycka till...Fick helt plötsligt för mig att det kanske var dags för vintertid, så kallt som det var i morse, och man har ju hört det där med att "ställa tillbaka trädgårdsmöblerna - ställa tillbaka klockan." Nästan varje år tar jag fel, ställer fram klockan när man ska dra tillbaka och vice versa men i år var jag till och med en månad för tidig såg jag när jag kollade i almanackan under min väl unnade långa, härliga kaffepaus. Jaha, det blir väl bara till att baxa ut möblerna igen då...

4 kommentarer:

  1. Vi var ovanligt tidiga med att baxa undan trädgårdsmöblerna detta år. Men hösten blev ju så himla fin så jag blev tvungen att släpa ut dem igen...Så nu är det bara att spotta i nävarna igen, för nu blir det nog ingen mera solfika mot vedbodväggen detta år...

    Ha det gott
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu kanske det snart är dags att plocka fram skidorna i stället...

      Radera
  2. Kanske det skulle löna sig att använda sparkkälken....åka omkring med den på vintern....sitta på den på sommaren. Inget fraktande ut och in! Jag tar inget arvode...delar så gärna med mig av mina geniala förslag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle kunna ta slaktkälken. Stor och stadig...lätt att släpa fram och tillbaka. Jag får tacka för superbra tips!

      Radera