Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

tisdag 9 september 2014

Min nya fina bil...

I vintras när det var som kallast med drivis, snöstorm och hala gator längtade jag efter en bil att köra istället för att slira fram med cykeln med livet som insats. Pratade med Mannen om mina funderingar och han blev eld och lågor och gav sig genast ut på biljakt. Kom hem stolt som om han nedlagt en tjugotaggare och berättade att han hade hittat en drömbil till mej...


"Jag har köpt bil!" berättade jag på jobbet. "Vad har du köpt för modell?" frågade en kollega. "En vit bil!" svarade jag glatt. "Men vilket bilmärke?" tjatades det vidare. "En ganska liten bil faktiskt" gav jag till svar. Egentligen hade jag ju ingen aning om vilken sorts bil jag hade köpt men det behövde jag ju inte berätta för då hade det ju varit helt uppenbart att jag var helt ovetande... Till nästa dag hade jag kollat upp vad det var för sorts bil jag köpt och mycket stolt kunde jag meddela att det var en Golf. 


Då kommer genast nästa fråga. "Vilken årsmodell?" Årsmodell är det viktigt det, frågade jag mej själv? Hem igen för att göra en mer grundlig research på denna bil. Tillverkad 1997. Men hur många frågor kan det finnas om en bil? Man blir rent av rådlös. Finns det AC, dragkrok, fönsterhissar, airbag, överliggande kamaxel o.s.v. frågor i en aldrig sinade ström... 


För mej är en bil en bil och i detta fall en liten, vit bil - en riktig pärla... Krama varandra i trafiken!


Kulturtanten 

2 kommentarer: