Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 3 september 2014

Krukmakeri möjligen......

...nej, inte alls. Det är bara jag som har storstädning bland alla krukorna. Jag fick raka direktiv från Kulturtanten förra helgen att nu var det verkligen dags att börja plocka ihop alla oanvända krukor, skura av dom och ställa in dom ordentligt. Jag lyder omedelbart och vill absolut inte gå i diskussion med henne. Känner att jag har lite för dåligt på fötterna för det, för hon är inte medlem i trädgårdsföreningen för inte, heller.


Lerkrukor kan man hitta lite varstans i trädgården hemma hos oss. Vissa växter har, tråkigt nog, liksom självdött i krukorna, andra har blivit förflyttade till större krukor eller ut i landet därav dom överblivna lerkärlen. Nu råkade jag på ett gäng krukor som stod i varandra. Riktigt satt fast alltså, jag slängde ner dom i baljan med vatten i förhoppning att dom lättare skulle släppa där. Men inte alls, det blev inte bättre än jag råkade krossa hela skocken. Men inte blev jag ledsen för det heller, för jag inbillar mig att skärvor betyder lycka...


...ja, jisses, vad lycklig jag kommer att bli...för nu är krukorna redo för övervintring...och snart är det dags för mig (en riktig kruka kan man säga) att krypa in i idet efter dagens slit...alltså puppa in mig i bästa filten, tända några värmeljus och kura skymning...

6 kommentarer:

  1. Bra gjort att ta tag i skurningen av lerkrukorna! Jag är så lat att jag hivar in dem i vedbon och inväntar våren...och då har man ju INTE tid att skura några krukor...
    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde det inte frivilligt då jag blev beordrad. Själv skulle jag gärna bara kasta in dom som dom var i närmsta bod...bara jag blev av med dom snabbt...

      Radera
  2. Trôkgöra, men skönt när det är gjort och mycke´ roligare att ta fram nästa vår.....fast det brukar bli en och annan kvar med gammal jord i hos mig.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska sanningen fram så är krukrengöringen inte tradition vad det mig i alla fall. På sin höjd brukar jag skrapa ur den mesta jorden och så rakt in i boden men någon gång måste man väl skärpa till sig...

      Radera
  3. Hm... nu fick jag dåligt samvete... mycket man borde göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket saker som alla andra gör och som man, som Du skrev, borde göra...men strunt i det...det kanske finn skojsigare saker att ta sig till...

      Radera