Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 24 september 2014

Finn fem fel...

Titta på denna alldeles fantastiska skapelse och njut. Men det gjorde inte jag, ja, njöt alltså, när jag började med detta stickarbete, absolut inte.


Om nu någon rörs till tårar av detta verk och kanske rent av tänker: "Vad den stackars lilla människan måste vara duktig. Hon har en talang som få har, ja, kanske hon till och med är världsmästare." Men så är ju inte fallet. Jag gjorde som jag alltid gör. Fram med några nystan fulgarn och så liksom bara börja provsticka. Inte bara en gång utan kanske sju eller åtta gånger. Första gångerna tror man ju så klart att det är fel på mönstret och man hoppar och skriker ut sin förtvivlan. Det var många typ, lyft en maska, då gäller det att inte ta fel och satsa på ett omslag som jag gjorde dom första fem provgångerna och då blev det lite körigt med antalet maskor.


Så helt plötsligt får man kläm på det hela och då vill man aldrig sluta. Jag tog faktiskt med mig stickningen i sängen och fortsatte en bra stund efter att jag hade släckt och det gick alldeles utmärkt. Det kändes som om jag aldrig gjort något annat än just stickat det där mönstret hela livet.


Nu hade jag ju ett tunnare fulgarn och mindre stickor än vad man skulle ha så den kudden som jag hela tiden hoppades på blev till en
mer sjalliknande sak, vad det gäller bredden. Nu är nystanet slut och jag står med en alldeles, underbart, välstickad sjal...det är bara det att sjalen är halv och jag har inget mer sådant fulgarn...men vad gör det, det finns dom som aldrig stickat en sjal i hela sitt liv, kanske inte ens en halv...så där ligger jag på plus...


Den som finner fem fel på första bilden vinner två av mina krokigaste stickor ...redan instickade och uppvärmda...

4 kommentarer:

  1. Jag kan då inte se några fel, så några stickor vinner jag då inte...
    Men vad trist att garnet tog slut. Har du kollat Tradera, Blocket eller något annat säljforum. Kanske här på bloggen, det är nog många som har "fulgarn" liggande...
    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nu hittat ett garn, visserligen av annans nyans men man tager vad man haver...men jag ska nog införskaffa rätt garn och sticka mig en kudde. Det är ju faktiskt en ren baggis...

      Radera
  2. Ser inte heller några fel... lika bra det förresten, för några stickor vill jag inte ha :)
    Jag kan inte ens lägga upp maskor så det blir rätt... så jag tycker verkligen du är duktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är av den uppfattningen att "kan jag, så kan alla"...men det kan vara intresset som fattas. Själv så tvingar jag mig till ett intresse...faktiskt...för raggsockslagret måste hela tiden fyllas på...

      Radera