Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 23 november 2014

Advent kommer snart...

Hög tid att rigga för första advent.


Alla röda små kulljusstakar måste givetvis fram. Vet inte om det blir dessa röda ljus eller om jag ska införskaffa gamla hederliga vita julgransljus. Man kanske kan hoppas på några hemstöpta då vissa i släkten envisas med att göra hemkörda ljus...
 

Tomtetallriken har också sin självklara plats i det Kulturtantska palatset...

Och så pappa Anders egentillverkade adventsljusstake. Näst intill omöjligt att få alla stearinljusen att stå helt raka, kan bero på dom vinda snedborrade hålen. Vet inte riktigt om jag ska ha den naturell eller hur jag ska dekorera den. I barndomens år var den alltid inslagen i lingonris. Men varför inte att slå in den i kraftig ugnsfolie? Den kommer säkerligen att skina ikapp med dom tusen tända juleljusen...

14 kommentarer:

  1. Det ska vara vara samma gamla saker annars blir det jussom inte riktigt.....Det är väl barndomsminnena man plockar fram.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom gamla sakerna, lite slitna och med sina skavanker, är dom bästa julsakerna

      Radera
  2. Så fint med de gamla kul-ljusstakarna! En av dem hade en lite ovanlig form och raka ben! :) Det är det gamla pyntet som är bäst!!

    /Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika roligt varje jul att öppna jullådorna och rota igenom innehållet. Lite av överraskning varje år...

      Radera
  3. Härliga bilder! Julgranslådan blir bara mer och mer spännande att öppna för varje år tycker jag. De gamla kära julsakerna kommer att få stå på hedersplats annars ingen riktig jul! Hälsningar från en av era alldeles nya bloggläsare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till oss på logen. Tur att det snart är advent så man får tända alla adventsljusstakar och alla julstjärnor. November har varit väldigt mörk i år så det kan behövas lite ljus...

      Radera
  4. Det måste bli en alldeles särskild känsla att kunna använda pappas egengjorda adventsljusstake. Jag tycker den är snyg naturell, möjligen med lingonris eftersom ni hade det förr.
    Roliga former på kulljusstakarna. Några är liksom lite vassare om magen och ett par ser lite tillplattade ut.
    Jag var på Röda Korsets kupan i förra veckan och köpte upp hela kulljusstakslagret i alla möjliga storlekar och så hade jag några sen tidigare. De kommer att hamna på en bricka - en kul ljusbricka.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att man kan få för många av röda kulljusstakarna... Ha, ha en kul ljusbricka... vilket bra tips...

      Radera
  5. Er pappa var en duktig snickare ! - Vilken härlig känsla att kunna använda den ljusstaken + alla minnen som är förknippade med den. Håller med om att det är dom gamla julsakerna som man tar fram varje år som betyder mest. - Kulljusstakar är verkligen så vackra och en riktig stämningshöjare !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nästan säker på att vi, Lilla gummann och jag, är ensamma om att ha en sådan adventsstake. Tänk så ljust och vackert det blir med alla julljusen tända ända fram till jul...

      Radera
  6. Oj kom på att jag har en hel drös med fina små röda ljusstakar. De är fina att bara se på i en glasburk eller en plåtburk med glaslock. Jag har så trångt och vill så mycket, men tack för att du påminde mig. De ska få komma fram till jul;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för nya ideer... Kulljusstakarna i en glasburk låter som en bra ide.. Ska bara ner förbi några loppisar och fynda några fler...

      Radera
  7. Så kul att du hittat till mej! Jag är en av dom som älskar julen, men det ska vara gamla saker och inte en rosafärgad jul. Fick idag en av mina tidningar jag prenumererar på och där var det så konstiga julfärger så jag blev inte alls inspirerad. Det blev jag däremot när jag tittar in hos er! Nu lägger jag till er i min blogglista!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har kollat in Din blogg och tyckte den var väldans trevlig! Och vad kul att Du tittade in till oss! Det är roligt att ramla på nya bloggar...vi ses!

      Radera