Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 22 november 2014

Glöggandet går vidare...

Man hinner lagom svälja sista glöggslurken så är det bara att sätta fart med nästa glöggprojekt. Ingen ro och ingen vila. Tranbärsglögg kom nästa experiment att heta. Som bara av en händelse hade man just kommit hem från en tur på gungflyet och glad i hågen skuttat fram på gården med den sedvanliga yoghurtburken fylld av tranbär i hand.


Alltså, man behöver: färskplockade tranbär, koncentrerad tranbärsdricka, rörsocker, färskriven ingefära, limeblad och så då en skvätt vatten. I med allt i en kastrull och så skulle det koka upp.


Jag tyckte att tranbären inte liksom mosade ihop sig självmant utan jag gick loss på dom med en gammal slev och pressade sönder dom så det stänkte och slafsade över hela spisen. Och så kokade jag en stund till. Skvalpade runt med sleven i kastrullen och sa för mig själv: "Jisses, vilket blask. Säg inte att jag har misslyckats igen?"


Jag ropade in Valdemar som stått i snickarboden hela eftermiddagen, pysslat, donat och haft det lugnt och skönt. "Skynda dig in, det är dags för glöggprovningen!" Och jag ljuger inte det minsta när jag säger att så fort har aldrig Valdemar transporterat sig in från uthuset. För se, lite sötsliskig glögg det har han aldrig någonsin tackat nej till. Jag fasade inför avsmakningen och var beredd på ett mycket lågt resultat. Men ack, vad jag bedrog mig, glöggen var helt underbar. Valdemar ropade högt av glädje: "Jösses, Lilla gummann, den här glöggen får faktiskt hela 8 sötmandlar! Och hade du stjälpt i en skvätt vodka så hade nog glöggen kommit upp i 10 sötmandlar!"

Ja, jag säger då det, den glöggen satt där den skulle. Möjligen kände man sig lite snurrig efter fyra glas av den absolut vodkabefriade glöggen men tänk då bara på hur man vinglat och gungat runt ute på flyet hela förmiddagen...så det var nog bara lite efterdyningar...skulle jag tro...

10 kommentarer:

  1. Hej på Logen! Av en händelse hittade jag din blogg, är glad för det! Har läst några inlägg bakåt i tiden och suttit här och motionerat mina mungipor, trevliga saker du skriver om, glöggen, de söta "tomtehyacinterna". Jag tittar garanterat in fler gånger! Trevlig lördagkväll önskar en sörmlänning född i norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men vad roligt att Du hittade hem till oss! Det är Kulturtanten (systra min alltså) och jag som skriver ner lite då och då. Välkommen tillbaka! Trevlig helg på Dig!

      Radera
  2. Mm gott! Trevlig helg på er;) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glögg är aldrig fel. Ha det bra i helgen!/Lilla gummann

      Radera
  3. Tranbär! Många år sedan jag plockade... tänk att det blev så bra glögg på dem!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar en tur ner till kärret lite då och då och plockar. Tänkte göra lite tranbärsgelé. Får väl se hur jag lyckas med det...

      Radera
  4. Tranbär har jag aldrig plockat. Vet inte ens hur de växer... det måste googlas upp!
    Spännande med nya glöggsmaker!

    Ha en fin söndagskväll!
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste genast bege Dig till närmaste gungfly eller möjligen ett vanligt kärr. Har Du tur kanske det växer massor av tranbär. Glöm inte ta med den traditionella yoghurtburken bara!

      Radera
  5. Funkar det med frysta måntro! Råkar ha en liter i frysen! Låter supersmaskigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tranbär ska enligt gammal tradition alltid ha varit frysta. Endera i kärret eller i frysen så Dina tranbär måste vara perfekta, sa hon som är helt bortkommen i köksregionerna (ja, jag alltså)...

      Radera