Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

fredag 14 november 2014

Novemberkaktus

Novemberkaktusen är praktfullare än någonsin. Trogen som en gammal get blommar den varje år vid den här tiden.



Kaktus som blommar i november måste väl vara en novemberkaktus, eller... Men om den skulle börja blomma i oktober, är det då en oktoberkaktus...


Blommar så det står härliga till.


Och fler blommor kommer det att bli framöver. Blomsterprakten kommer antagligen att räcka ända in i advent kanske möjligtvis ända fram till påsk men måste det väl ändå räknas till påskkaktussläktet...

8 kommentarer:

  1. Visst blir man glad när kaktusen blommar i detta mörka och gråtråkiga väder .......mina 3, köpta för en billig penning på IKEA av alla ställen har satt knopp i lönndom i kallskrubben.....nu är dom framplockade och knopparna slår snart ut....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är dom underbara överlevare... och blommar mitt i mörkaste mörka...

      Radera
  2. Vad min kaktus heter har jag ingen aning om. Men ibland blommar den i november och vid påsk, och ibland inte alls...Detta troligtvis beroende på dålig skötsel av denna namnlösa växt och därmed blomstrejk !
    Trevlig helg !
    / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt att veta vilken kaktus man har.... men när dom blommar blir man glad...

      Radera
  3. Tjusig;) undrar o de kräver mycket ljus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle inte tro det, jag brukar ställa dom där det finns plats.

      Radera
  4. Finns knappast något tacksammare än en novemberkaktus... och inte mycket man blir så glad över som när de blommar när det är som mörkast den här tiden på året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt tapper blomma kan man säga. En gren ramlade av moderkaktusen men fortsatte sätta knoppar och blomma... så nu har jag två kaktusar...

      Radera