Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 5 november 2014

Hyacintkampen...

Härom veckan delade Kulturtanten, denna givmilda varelse, ut hyacinter till både höger och vänster. Eller rättare sagt, en till mig och en till henne själv. Jag uppfattade det hela som om det skulle dra ihop sig till en riktigt, ruskigt, rasslande duell. Vem skulle lyckas med att odla fram den största, finaste och mest godluktande hyacinten?


Av någon konstig anledning fick jag välja först och jag kastade mig direkt över den rosa hyacinten vilken jag förmodade skulle bli den mest välväxta blomman. Kulturtanten fick således hålla till godo med den svagväxande, blå blomman men hon verkade rätt nöjd med detta exemplar ändå.



Pang, så hade starten då gått och jag rusade in i Lilla stugan, placerade hyacintlöken i kammarfönstret och satte hatten på huvudet. Var lite osäker på om detta var rätt sätt att hantera en hyacintlök men man måste våga chansa för att vinna. Lite då och då lyfter jag på hatten (man är väl väluppfostrad) och kollar in läget. Hittills inte ett blad, inte en knopp, nej, inte ett skvatt har behagat komma upp där inne i lökvasen...men tävlingen är ju faktiskt bara inne på första etappen...



...när man ser det lite grann så här från ovan...

10 kommentarer:

  1. Spännande ! Det här måste jag följa..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Vilken dramatik !!!
    - Hoppas att denna prestigeladdade tävling inte innehåller några förbjudna dopingpreparat....Inga oschysta lök- uppdrivar-metoder.
    Må bäste hyacintodlare vinna !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dopingpreparat! Tack för tipset! Jag behöver alla råd som finns då Kulturtanten hade turen att få gröna fingrar medan jag bara fick röda äppelkinder......typiskt alltså...

      Radera
  3. Ja verkligen lite spännande ;) Jag orkar inte vänta så här blir det redan klara...Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är inte nog med dessa hyacintlökar jag drog mig till minnes att jag satte ut en amaryllislök i våras, igår sprang jag ut mitt i snöstormen och lyckades lokalisera löken och grävde upp den. Kan jag möjligen få liv i den?

      Radera
  4. Spännande kamp! Blir till att titta in då och då :) Hur blev det med snön hos er? Här fick vi... ja, inte 40 cm, men i alla fall upp mot 10...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blåste och snöade ett bra tag men det resulterade bara i ett lätt pudrat snötäcke som stannade kvar...tio centimeter snö så i början på november det vet jag inte om mina nerver klarar av...

      Radera
  5. Annar man ett lillasystersyndrom här : )
    Nu håller jag i alla fall hårt på din rosa.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack o tack, jag behöver allt stöd jag kan få. Försöker luska varje gång vi hörs på telefonen, Kulturtanten och jag, om hur det är med den blå hyacinten men inte ett ord kommer över hennes läppar...men jag kommer att kämpa in i det sista...

      Radera