Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 26 november 2014

Som ett litet ess i rockärmen...

Precis som vad jag befarade så blev ju inte så min hyacintodling någon direkt succe. Är bombsäker på att Kulturtantens hyacint är minst 70 centimeter över havet. Och där står jag med min värdelösa blomlök till ingen nytta alls...

Amaryllis i  skrubben...
Men när nu Kulturtanten kommer hemdragandes med sin bautahyacint lagom till jul så ska Ni inte tro att jag står där blank i ögonen, med gråten i halsen och skrapar i gruset, nej, tok heller, jag har liksom ett litet ess i rockärmen. Inte för att jag direkt är någon pokerspelare av stora mått utan jag höll mig mest till Svälta räv och var väl bevandrad i kortspelet Spader dam när det begav sig. Esset är nämligen den amaryllis som jag i lönndom fött upp. Den där löken som jag bara som av en händelse kom på att jag hade satt ner i rabatten och som jag snabbt fick fram under det täta granristäcket och som jag raskt tryckte ner i en kruka.

Efter några dagar i köksfönstret...växer som ogräs, faktiskt...

Amaryllislöken blev brutalt inkastad i skrubben och glömdes så totalt bort. Härom dagen rotade jag fram den och se på tusan, det hade framkommit lite grönt längst upp. Genast tog jag fram den och placerade den i köksfönstret för att den skulle få chans till dagsljus (nåja, den varan ser man inte så mycket av nu för tiden men man gör vad man kan).



Så nu undrar jag vem som kommer att stå där med mössan i hand när vi ska jämföra våra lökodlingar, Kulturtanten och jag, man kan ju nästan säga att det är liksom jag som har trumf på hand...eller...

16 kommentarer:

  1. Det tycker jag absolut; att du har trumf på hand! Blir säkert en jättefin med många stora klockor som blommar länge! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta skulle i så fall vara ett mirakel...men vi får se...

      Radera
  2. tack för din kommentar. Visste inte att Du fanns säger bara lycka till
    med tävlingen. Du måste ligga bra till. Kollar dig hädan efter tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju kul att se sig omkring och kolla in nya bloggar...på återseende...

      Radera
  3. Heja, heja! Du har allt en räv bakom örat...
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med den erfarenheten att ha varit Lillasyster till Kulturtanten i 55,5 år så ser man alltid till att ha en plan B, eller som nu plan A - Amaryllis! Storasystern har alltid varit störst, bäst och vackrast, fast jag undrar jag, om jag ändå inte är lite fetare än henne ändå...så där fick hon...

      Radera
  4. Hahaha, det ska bli SÅÅ spännande att följa fortsättningen på denna lökhistoria...

    KRAM
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snart ringer välan kvällstidningarna och vill vara med på ett hörn i denna rafflande och laddade tävling! Men jag kämpar på...

      Radera
  5. Det var väl det jag anade...Du är en finurlig och listig liten gumma, som har en reservplan att ta till när inte allt går som du vill ! - Du kanske skulle kasta in krukan med hyacintlöken i den där skrubben...
    - Min mammas små svampljusstakar finns fortfarande kvar säjer hon...Nånstans bland gamla julprydnader. - Måste dit och gräva fram dom någon dag :)
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går det riktigt illa blir både hyacint och amaryllislök slungade långt in i skrubben bakom allt skrot och skräp och får så ligga där och skämmas...hela långa vintern. Fast jag ska säga att jag tycker att något lite har kommit fram på hyacintlöken så än finns det hopp...

      Radera
  6. Men nu börjar det bli riktigt spännande! Du är allt lite full i sjutton du!
    Tack för dina snälla ord hos mig :)
    Ha en fin dag och en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg på Dig också! Jag ska tillbringa helgen med att vakta mina blomlökar...prata snällt och kanske skvätta på lite vatten...vad gör man inte för sina nära och kära...

      Radera
  7. Kära bloggvän Lilla gummann, det är underbart när något växer så det knakar och jag förstår din glädje, men ser jag inte fel, så är det blad som växer på din amaryllis. Nu är det så tråkigt i amaryllisvärlden att bladen ska komma EFTER knoppen, annars är det risk att blomningen uteblir. De blad som kommer före har antagligen haft det för bra med litet för mycket vatten.
    De bladen skulle jag klippa bort och minska på vattningen tills knoppen börjar komma fram.
    Håller tummarna för att du ändå vinner! :-)
    Önskar er alla en härlig adventstid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad i all sin da´r säger Du, ska jag klippa ner dom gröna,frodiga, fina bladen??? Fast Du har nog rätt, jag sa till mig själv , faktiskt så sent som igår: Jag slår vad om att den amaryllisen kommer att fira jul utan en vacker blomma! Men jag får ta mig en funderare, gröna fina blad eller bara en förskrumpen amaryllislök, det är frågan?

      Men va, roligt att höra av Dig! Hoppas det är bra med Dig, det var länge sen Du skrev i Din blogg. Många hälsningar från oss hemma på logen...

      Radera
    2. Det kommer nog en knopp, bara bladen får stå tillbaka och inte själva ta all näring. Fast det är förstås inte säkert att den hinner till jul. Men det är roligt med blomning efter jul också!
      Kan vara så, att om du klipper bort bladen men ger normal vattning - obs! utan kvarstående vatten på fatet! - leder det snabbare till knopp.

      Ja, jag vet att jag inte har skrivit på bloggen på länge. Kom liksom av mig, när det krånglade till sig med vissa kommunala tjänstemän. Det är inte klart än - men vi håller på att bearbeta dem.
      Under tiden sköter vi det hela bak dimridåer, som om inga problem fanns! Vi träffar i varje fall en massa trevliga människor!

      Radera
    3. Amaryllisknoppen kanske kommer fram lagom till påsk eller någon gång på försommaren och det är ju inte dumt det heller. Vi åkte till Skåne i augusti och då hade jag funderat på att hyra in mig och Valdemar hemma hos Dig och Din man men trodde ju att Ni helt lagt av helt. Men nästa gång då kanske vi gör ett försök...ha det så bra!

      Radera