Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

måndag 24 november 2014

Är det tomtebobarnen möjligen?

Det här är verkligen på gränsen vad man får plocka fram nästan en hel vecka innan första advent men gör man fynd på loppis så gör man...och då kan inget stoppa en...

 
Fast vem säger att detta är något juligt över huvud taget? Bara en liten gran och några små flugsvampar i all sin enkelhet...


Men hokus pokus filiokus, vad händer här? Några småljus tas fram och vips så förvandlas svamparna till små ljusstakar...


Jag har i åratal varit så himla förtjust i svampar och då allra helst flugsvampar men alla har liksom varit i sådant hiskeligt falskt material. Men idag hade jag den stora lyckan att hitta dessa fantastiska svampar. I äkta trä, tunga som värsta vedklabben, möjligen gjorda i ek, eller kanske ändå inte, men strunt i det. Dom var så underbara och fullkomligt förunderligt vackra så jag rev åt mig dom på direkten så inte någon annan sniken tant skulle kasta sig över "mina" svampar.

 
Ville bara tipsa lite grann. Kanske någon känner sig sugen på att hämta in ett par vedklabbar och tälja till några dekorativa svampar, jag säger bara lycka till. Men nu åker allt tillbaka i lådan...på heder och samvete...

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag känner mig ovanligt pigg efter det fyndandet faktiskt...

      Radera
  2. Hej, jag på besök igen! Vilket svampfynd! Jag har också letat efter svamp idag, på loppisen i vår stad. Precis som när jag letar "vanlig svamp" hade någon hunnit före mig ......typiskt! Tycker ändå att det var riktigt bra, för då har jag anledning att gå på loppisen imorgon igen! Svampen växer fort när det regnar och det har det verkligen gjort här .... så jag gör ett nytt försök imorgon! Hälsningar från Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men Du har helt rätt, borde nog ta en titt på loppisen efter svamp i morgon också, för det har ju faktiskt regnat absolut heeela dagen...bra tips!

      Radera
  3. Ler när jag ser dina "svampfynd"...Precis sådana köpte jag till min kära mamma, när jag var en liten Anneli ! - Tre stycken svampljusstakar inhandlades i byns lanthandel, där dom även slog in dom i julpapper. När jag kom hem så "tvingade" jag min mamma att öppna paket på direkten :D Jag kunde inte vänta till julaftonen för att se hennes reaktion !
    Ha det gott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det sant, likadana svampar? Kan det vara möjligt? Kan väl tänka mig att Din Mamma gillade svamparna...finns dom kvar...

      Radera
  4. Små söta ljusstakar! Flugsvamparna!

    SvaraRadera
  5. Helt underbara svampar! Hade jag varit där hade jag gjort likadant... bara kastat mig över dem!

    SvaraRadera