Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

onsdag 12 februari 2014

Listigt värre...

Valdemar och jag har blivit stamkunder på affären. Nej, nej, nej, definitivt inte i mataffären. Vi är nämligen stammisar på bygghandeln. Varje dag är vi där och handlar. Ja, det har faktiskt hänt att vi slinkit in flera gånger varje dag. Låter kanske inte helt normalt...vad vet jag...

Vi håller ju på att fräscha upp i Valdemars hus då det så småningom ska läggas ut på försäljning. Just nu sätter vi upp dom där sista listerna som, på något konstigt sätt, aldrig kom upp efter deras ombyggnad för över15 år sedan. 

Finfint verktyg...men stundtals rätt svårhanterligt...
om sanningen ska fram...
Lister är ett riktigt peckelgöra. Vad Ni än gör, börja inte försöka sätta upp lister. Hur man än mäter och lirkar in dom i gersågen och sågar av så kommer dom ut för korta eller för långa. Sågade i fel bredd, åt fel håll, totalt felvinklade, ja, det kan bli alla möjliga fel. Och aldrig blir det rätt efter bara en sågning. Inte konstigt att vi måste köpa mer lister, hela tiden, då felsågningarna bara ger mer och mer spillbitar. Personalen på bygghandeln gapskrattar och slår sig för knäna när vi, redan nästa dag, smyger in för att skaffa mer listmaterial. Dom senaste dagarna har dom till och med börjat skicka med några extrabitar alldeles gratis. Vad kan det betyda?

Gersågen är en gammal relik från förra århundradet och står liksom löst på golvet. Den sladdade hit och dit vid minsta lilla sågning. Jag fick till slut ställa mig på sågen för att hålla den stilla. Mina 69 kilo var som gjorda för sågtyngd. Man kan i varje fall inte säga att jag är lätt på foten heller...
Valdemar halvligger i trappan och sliter med
listerna medan jag står på sågen och filar naglarna
eller läser en nyutgiven veckotidning...
som synes är listerna nästan slut -
jaha, då är det dags att fara iväg och köpa mera...
Vi sliter hela dagarna med små pausar för att åka iväg för dagens tipprace. Även på tippen behandlas vi som gamla, goda vänner och dom hjälper gärna till att lasta ur skräpet. Förmodligen fruktansvärt nyfikna så klart...eller litar dom inte på vår sopkunskap, kanske...

När kvällen äntligen kommer så hamnar vi helt slutkörda i soffan och tar lite lätt till kvällsmat. Kanske en påse godis. Eller en påse jordnötter. Eller något annat lättlagat. Man hinner lagom svälja sista tuggan innan man vaggas till sömn av det lågmälda bruset av OS-sändningarna på tv...guldmedalj eller inte, vem orkar bry sig...

14 kommentarer:

  1. "Vad Ni än gör, börja inte försöka sätta upp lister" Håller med första steget till att misslyckas är att försöka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misslyckas nästan med allt som jag företar mig. Ganska konstigt då Pappa Anders hade uppfattningen att ingenting är omöjligt bara man försöker tillräckligt länge. Vi har med nöd och näppe fått upp några taklister och lite golvsockel, men jag säger bara det, man måste vara flink med acrylfogen...den kan göra underverk med sneda och hopplösa hörn.../Lilla gummmann

      Radera
  2. Lister är ett meck utan dess like. Men bra för att öva logiska förmågor, matematiska kunskaper och tålamod på.
    Lycka till med fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag känner att jag har mycket att jobba på där. Matematiken borde jag ju klara för jag hade ju femma i matte på högstadiet. Fast å andra sidan det var ju rackarns länge sen. Men tålamodet måste jag nog träna lite mer på...

      Radera
  3. Det där är huvudbry som gör att man nästan blir galen på kuppen. När vi listade nyligen så googlade jag och fick tips, kollade på youtube mm. Konsten är att lägga listen i sågen som den ska sitta mot taket sedan (tror jag det var).
    Lycka till och ge inte upp! Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi trodde vi la den i sågen som den skulle sitta uppe i taket men likväl så blev liksom vinkeln åt fel håll. Hela tiden! Strunt i det, nu har vi bytt projekt för några dagar. Vi ska spika tak uppe på Lilla stugvinden...kul med lite variation...

      Radera
  4. Ja det där med lister... uteblivna sådana alltså... som inte kommer på plats förrän huset skall säljas, det känner jag till. Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag som trodde vi var ensamma om att aldrig få klart... har både lister och en tröskel som inte kommit på plats än... efter 15 år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ha ja, då är det bara att plocka fram gersågen och sätta fart! Jag önskar Er lycka till!!!

      Radera
  6. Eller ring en vän... som är snickare eller inte har tio tummetottar till händer...! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en vän, målaren, honom sliter vi hårt på...ska Du veta...

      Radera
  7. Jodå, visst går det att såga lister! Min gubbe och jag har kommit på tekniken: JAG tänker, mäter och ritar, HAN sågar, JAG hänger med all kraft på sågen så att den står still på golvet (vår såg ser ut som er såg ungefär :))
    Visst blev det lite spillbitar i början dock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då finns det alltså hopp då. Men jag är faktiskt inte människa att förstå den där listsågningen. Tack och lov så blev vi klara med mycket om och men...

      Radera