Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 9 februari 2014

Matematik på hög höjd...

Valdemar och jag tillbringar mycken tid till att studera fågellivet från köksfönstret. Ja, i och för sig, inte mycket att skrävla över, men en och annan talgoxe dyker faktiskt upp. Nu är det ju faktiskt dom där falska talgbollarna som nästan helt lagt sordin på glädjen. Men vi har på något sätt hållit tillgodo med dom fåglar som ändå hälsat på.






Härom dagen i Ica-butiken så slog Valdemar till på stort och köpte en sådan där extra-godis-förpackning till småfåglarna. Med två talgbollar, en jordnötspåse och tre extra feta oxtalgsjordnötsgodisar. Direkt när vi kom hem hängde vi upp fågelmaten. Jag hann väl i princip bara torka av köksbordet och så bara som av en händelse så kastade jag en blick ut mot fågelbordet. Runt dom nya talgbollarna och talgjordnötterna trängdes fåglar av alla de slag.

Hela dagen var det fullsatt på fågelbordet. Fåglarna stod i en fint ordnad kö i väntan på att få kasta sig över maten. Valdemar och jag stod och gapade som små fågelungar (?), var det så här det skulle vara? 

Jaha, se där ja, en hackspett, en blåmes och en talgoxe...
vad kan man mer begära...
I helgen satt vi och fikade här hemma i Lilla stugan. Det var Valdemar, Kulturtanten, Svågern och så jag då. Dom förundrades över den stora fågelhopen som höll sig runt fågelbordet. Svågern utbrast plötsligt: "Du borde vara med på sådan där fågelräkning!" Oj, vad jag blev förvånad, mest för att jag inte kommit på det själv. Tänkte en stund och så sa jag: "Men hur ska man kunna veta vilka man räknat eller inte?" Kanske en synnerligen dum fråga men jag har ju inte varit så länge i fågelskådarkretsar.

Väluppfostrade talgoxar stod ordentligt på kö...
Nu följde en lång, och faktiskt, ganska intressant diskussion. Hur räknar man fåglar, egentligen. Kulturtanten föreslog att tuscha dom helt lätt med en Bingolottspenna på ryggen. Men det förslaget ratades direkt. Nej, det måste ju vara något som går fort och något man kunde göra på långt håll. 

Det blev tyst vid bordet en stund. Alla tänkte förbrilt. Valdemar vevade runt med skeden i koppen, Svågern torkade av lite semmelgrädde från näsan, Kulturtanten skrapade av några smulor från bordet och jag slurpade i mig den sista kaffeslatten i koppen. "Tänk om man kunde använda sådana där paintballs, då?" ropade Svågern till. Alla tyckte att det var en strålande idé. Ända tills vi kom på att efter den fågelräkningen skulle det aldrig någonsin mer behöva räknas några fler fåglar.


Nej, vi enades om att det nog inte var någon bra idé. Det var bäst att vi struntade i fågelräkningen. Och om vi ändå, mot förmodan, inte kunde motstå räkning av fjäderfän då skulle vi bara använda oss av små, gulliga, röda sidenband runt benen på fåglarna. Vi drog på oss gummistövlarna, knäppte rocken och gick ut i regnet och hängde upp par talgbollar till...

8 kommentarer:

  1. Ha haha jösses det är så roligt att läsa när du skriver;) Jag är fågelskådare och jag räknar fåglar men endast de dagar jag bestämmer mig för att räkna dem under min promenad eller vid långa fågelskådar-rundor i lanskapet. Eller då jag givetvis har sett en ny art då lägger jag ut min information på artportalen. Jag är så glad att ni matar dem och att ni valde att inte köra på med färgvapen,) Fniss.. Ju fler sorters mat ni ger dem ju fler olika arter kommer. Trevligt att kunna skåda från fönstret. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som varit totalt ointresserad av fåglar och dess arter och hur dom låter och så, helst plötsligt kan jag sitta långa stunder med näsan tryckt mot fönsterrutan och titta hur dom flyger fram och tillbaka mellan fågelmatssorterna...jag kanske är på gång med att utvecklats till en riktig fågelskådare...

      Radera
  2. Vet inte om åldern spelar in men det är så roligt att titta på fåglarna som kommer och äter......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men så måste det absolut vara. jag som gillar att bli gammal gläds också över mina nya intressen. Titta på fåglar, kolla på program på tv som jag aldrig någonsin skulle ha gjort vid yngre år och alla talesätt som man ständigt använder t ex :"när jag var ung..." eller "det var bättre förr..." och liknande fraser...

      Radera
  3. Härligt! Jag tokgillar ditt sätt att skriva och jag kan riktigt se er framför mig. Du har ordets gåva kära vän.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordets gåva? Näe, så pass är det nog inte. Däremot tycker jag om att skriva. Lider nog av en släng social fobi så därför känns det bra att vara lite bakom...ja, bakom datorskärmen alltså...

      Radera
  4. Som vanligt får man sig ett gott skratt här... håller med om att du har ordets gåva :)
    Tur ni lade ner det där med färgmärkning av räknade fåglar... eller kanske inte - skulle vara kul att se! Tänk att ni blev så populära - bra med ny matmeny!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa vinter så ska jag koncentrera mig på att laga fågelmaten hemma. Trots uppsvingen vid fågelbordet just nu så känns det som det snart är vår och då struntar jag totalt i fåglarna. Men visst, jag har fått ett nytt intresse...

      Radera