Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

lördag 1 februari 2014

Tror att jag konverterar till skotte...

Idag stack jag ut redan i ottan. Det förtvivlade snöandet vill ju liksom aldrig ta slut. Om man kollar på väderleksrapporten på tv kanske man bara ser en endaste liten ynka snöflinga i ens hemtrakter men i verkligheten trilliondubblas denna flinga. Ja, jag säger bara det, man kan inte lita på någon.

Jag greppade, i vilket fall som helst, snöskyffeln och gav mig i kast med snön. Blåsten hade skapat stora drivor. Som Ni ser når snön nästan upp till fönstret. Ujujuj! Ser oroväckande ut men då ska man ha i åtanke att fönstret sitter synnerligen lågt. Står man utanför fönstret så är underdelen av fönstret i knähöjd. Alltså ingen direkt lavinfara. Den här gången i alla fall...

Jag skottade så klart en liten väg till
vedboden. Nästan som en liten
 rodelbana...bara att kasta sig på
rodeln med vedkorgen på ryggen...
Har Ni tänkt på vad folk säger om den så kallade snösvängen?  Jo, man säger att "vägen är inte skottad än" och menar då "vägen är inte snöplogad än". Det är verkligen stor skillnad på ploga och skotta. Plogar gör man med en plog och skottar gör man med en skyffel. Punkt slut. För tänk annars, stackars denne man (eller kvinna) som tog på sig ansvaret att "skotta" vägen mellan Arboga och Örebro. Jisses, vad han skulle få slita med sin snöskyffel.


Dessutom inbillar jag mig att man skottar eller skyfflar snö. Andra tycker att man skottar jord. Vilket jag tycker är helt galet. För att undanröja alla som helst tvivel om vad som är rätt och fel så greppade jag min älskade uppslagsbok. Och kunde läsa "skyffla, skotta, skovla, skjuta undan, skrapa bort..." detta skulle vara likvärda arbetssätt. Fast å andra sidan stod det inget om materialet man skyfflade, skottade, skovlade. Ganska dålig research där alltså...

En stackars skottare som stupat
 på sin post...


Jag tror att jag struntar i den där värdelösa ordboken och gör precis som vi brukar göra. För hemma hos oss, på våran gård, där skottar vi snö med skyffeln och plogar snö med plogen. Jorden skyfflar vi undan med en skovel. Fast egentligen står jag helst över all snöskyffling och skottning resten av den här vintern. Annars blir jag tvungen att emigrera till Skottland och bli skotte...

10 kommentarer:

  1. Jag är väl inte avundsjuk på ditt skottande, men inte är det roligt när snön töar bort som den gör här! Barnbarnen som vill ut och åka pulka och snovwracer, de får nog ta fram cyklarna i morgon!
    Var rädd om ryggen!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drog som hastigast in till stan och där, hör och häpna, där plaskade det på gatorna. Men inte här inte...förmodligen får man vänta till i slutet av maj innan snön har smält...suck...

      Radera
  2. Vilken fin blogg och söt vovve du har :)

    Kram Madame Edith

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hunden Pärlan är källa till glädje för hela vår familj...oftast i alla fall...

      Radera
  3. Instämmer helt i allt... man skottar inte - man plogar vägen! Hörde uttrycket skotta vägen första gången för något år sedan och hoppade högt.
    Blidväder för tillfället, men det lär nog dröja innan snön töar bort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att Du har samma inställning som oss! Jo, men här droppar det från taken. Underbart! Jag är så himla naiv och tror att NU ÄR VÅREN PÅ VÄG...måtte det bara vara så...

      Radera
  4. Ja tänk vad det kan ställa till i hjärnan då man använder fel uttryck. Jobbigt det lät att skotta vägen mellan Örebro och Arboga. Tur plogbilarna finns :-) Ja ha.. Det är därför landet heter Skottland. Har jag aldrig tänkt på.... he he.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har, som alltid, läst Ditt kåseri. Kul att läsa. Där läste jag att Ni kom från Västmanland. Är vi grannar över skogen kanske?

      Skottland, ja, så klart att dom skottar där...

      Radera
  5. Hihi. Så kul att läsa igenom det du skrivit om!
    Ha en alldeles underbar dag i "Skottland"! Eller som här i "Töland"... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag ska säga som det är, det börjar faktiskt töa här också. Det droppar från taken och fåglarna kvittrar. Kommer också solen fram skulle allt vara perfekt...

      Radera