Här kliver vi runt i storstövlarna bland hässjevirke, rostiga harvar och mjölktistlar på fädernegården

söndag 2 februari 2014

Schyssta vårlökar...



Drog runt en sväng inne på blomaffären häromdagen. Bara att gå därinne i växthusmiljön, bland blommor och grönt, bland förtjusande krukor och andra underbart vackra saker, gör att ens svaga nerver verkligen piggas upp. Vilket är en direkt nödvändighet efter dom senaste tunga veckorna med nederbörd så gott som varje dag...

Helst plötsligt ser jag en vårblomma som jag aldrig sett förut. Den fick mig att tänka på vitsippor, kabbeleka och näckrosor i en och samma blomma.

Blomman var rätt skranglig i sitt växtsätt. Enda chansen för att den inte skulle böja sig och brytas av var att ställa ner den i en gammal glasburk för att stadga upp stjälkarna.
 
Egentligen är det ju ganska smart. Ja, det där att ympa in, eller odla upp eller vad det nu kan heta när man får till blommor som innehåller fler sorter. Man har ju hört talas om tulpanpelargoner och rosenbegonia. Men varför inte gå ett steg längre? Kanske en julstjärns-tulpans-murgröna? Eller en pensé-ros-kornettblomma? Man behöver inte köpa flera blommor utan bara satsa på en enda växt. Det blir lite av det där som i klädaffärerna: "Köp tre betala för två" fast nu mer liksom "Få tre växter i en" Kan man någonsin komma närmare ett Kinder Egg?

12 kommentarer:

  1. Vilken fining !! Vad heter blomman? Man är så sugen på vårblommor den här tiden så man köper hejvilt.....och glädje sprider lökarna år efter år vid utplantering i rabatten....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan Du latin? Ornithogalum Balanca...eller nåt sånt...är rätt nöjd med det blomköpet...hoppas att denna växt håller sig vid liv...länge...

      Radera
  2. Vilken vacker liten blomma, någon sådan växer inte i min rabatt, men idag såg jag första vintergäcken. Snödroppar och hyacinter är också på väg upp invid husväggen, så idag kändes det som om livsandarna vaknade till igen.
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj, har blommorna redan kommit upp? Men Du kanske bor lite mer söderut. Jag hoppas att all snö försvinner så att det kan bli en lång, fin vår...jag tycker att man hör fåglarnas "vårkvitter" börjar komma mer och mer...

      Radera
  3. Den där söta lökväxten växer självmant här och där vår trädgård. Den sprider sig själv, men inte på något ohämmat vis. Det dyker upp en liten grupp någonstans då och då. Verkar som om den gillar vår torra sandjord.
    Den heter Morgonstjärna (Ornithogalum umbellatum)
    Du kan nog sätta ut lökarna när jorden tillåter. De vill säkerligen stå i något torrare jord under sommaren, som de flesta lökar.
    Visste inte att de säljs i blomsteraffärer.
    Också här har vintergäcken blommor, fast just nu är du infrusna i det tunna snötäcke vi har fått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har då aldrig sett en sådan i en blomaffär...men jag är ju ingen blomexpert... men då kanske jag kan plantera ut den när det stundar bättre tider...tack för info...

      Radera
  4. Hej!

    Tusen tack för kommentaren och besöket i min blogg. Så kul! Nu hittade jag ju hit också. Vilken härlig blogg! Gillar den på direkten.

    Jättefin blomma och sååå snyggt att placera den i en burk på det sättet. Härligt inlägg här innan också. Här kommer ju oftast det där O:et framför. Så vi åker på oplogade vägar och gården är oskottad. Idag såg jag nåt annat kul i mataffären. Där såldes ostora ägg. Hahaha! Alltså extra små ägg :o)

    Lägger till mej som följare så jag inte missar dina inlägg.

    Ha en fin vecka!
    Bästa hälsningar
    Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att Du tar Dig tid att läsa! Det är ganska givande att ta sig en svängom bland bloggarna. Man kan hitta mycket intressant. På återseende...

      Radera
  5. Ja den var verkligen lik vitsippan :). Här töar det rejält i söder, att man inte tänkte på det när all snö skottades bort...En fin dag till dig / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det har smält en hel del snö hemma hos oss också. Det gör inget alls om den försvinner för all framtid...ha det bra...

      Radera
  6. Verkligen söt liten blomma... tror jag har den i en rabatt och att den blommar på våren... du får spara lökarna och plantera ut dem sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas ju mycket på den växten. Har ju inga gröna fingrar direkt...men, men...

      Radera